|
|
LinkBack | Seçenekler | Stil |
#1
|
|||
|
|||
Nefis Terbiyesin de ikinci basamak -Nefs-i Levvame-
Kınayıcı nefis anlamında, arapça bir ifadedir.
“Kendini daima kınayan nefse yemin ederim.”âyetinin ifade etttiği manada olduğu gibi daima yapıp ettiklerinden dolayı kendini kınar.Bir başka tarife göre ise bir parça kalbin nuru ile nurlanmış, o nur ölçüsünde uyanıklık kazanmış nefistir. O, bir hata veya haksızlık yaptığında, bilir ki doğru davranış bu fiili terk etmektir ve bu nedenle kendisini kınar. Fakat bu fiili bırakmaya karşı kendisinden bir direnç görür. İyi ahlâkın başlangıcı olup kötülüğü işledikten sonra içe rahatsızlık veren psikolojidir. Bir anlamda vicdânın ortaya çıkışıdır. Sühreverdî, nefsin bu hale gelmesini şöyle açıklar: “Nefis, yaratılışındaki vasıflardan sıyrıldığı ve tabiî karekterinden kurtulduğu zaman, itmi’nan makamına doğru yönelmeye başlar. Bu nefsin adı levvâmedir. İtmi’nan mahallini bilmesi ve oraya bakması dolayısı ile nefis, kendini yine kendisi kınayarak, kendinde var olan kötülüğü emredici normal haline çekilir.” Nefs-i levvâme evresinde sâlikin kalbine ilâhî ve insani olmak üzere iki türlü perde ilişir ve bu perdeler çoğunlukla ilmi perdelerdir.Böylece bu nefsin üzeri hafif ve ince perdelerle kaplanır. Bu nefis kendini sürekli yapmış olduğu hatalardan dolayı kınar. Hasan Basrî: “Vallahi, mü’mini her halinde kendini ayıplarken görürsün. Yaptığı iyilikleri az ve yetersiz bulur; bundan dolayı pişmanlık duyar ve kendini paylar. Günaha batmış kimse ise, hiçbir şekilde kendini eleştirmeksizin günah işlemeyi sürdürür.” der. Nefs-i Levvâme’nin seyri, alallah’tır. Âlemi, berzah alemi; mahalli kalptir. Hali, mahabbet; gidişi tarikattır ki; bu Allah sevgilisinin fiillerinden ibaretttir. Sıfatları ise; yerme, kınama, heves, fikir, kendini beğenme, başkalarıyla çekişme, kahır, gizli riya, makam sevgisi ve şehvet tutkusudur. Nefs-i levvâme sahibi sâlike, İsm-i Celâl telkin edilir. Sâlik işlemekte olduğu günahlara sürekli pişmanlık duyar ve tevbe edip Allah’tan af diler. Kelime-i Tevhid’e “Lâ maksûde illallâh (Allah’tan başka kendisine yönelip arzu edilecek bir varlık yoktur)” manasını verir. |
|
|
Benzer Konular | ||||
Konu | Konuyu Başlatan | Forum | Cevap | Son Mesaj |
Nefis Terbiyesinde altıncı Basamak -Nefs-i Marziye- | ayhan571 | Tövbeler & Uyarılar | 2 | 24.12.22 21:42 |
Nefis Terbiyesinde İlk Basamak -Nefs-i Emmare- | ayhan571 | Tövbeler & Uyarılar | 4 | 13.05.21 16:39 |
Nefis Terbiyesinde yedinci son Basamak -Nefs-i Kamile- | ayhan571 | Tövbeler & Uyarılar | 13 | 22.04.21 16:01 |
Nefis Terbiyesinde dördüncü Basamak -Nefs-i Mutmainne- | ayhan571 | Tövbeler & Uyarılar | 0 | 19.03.21 14:43 |
Nefis Terbiyesin de üçüncü basamak -Nefs-i Mülhime- | ayhan571 | Tövbeler & Uyarılar | 0 | 19.03.21 14:37 |