Allah'ın Sıfatları Kaça Ayrılır ? - Havas Okulu
 

Go Back   Havas Okulu > HavasOkulu Genel Bölüm > Sorularınız

Sorularınız her türlü soruyu buradan sorabilirsiniz.

Acil işlemleriniz için instagram: @HavasOkulu
Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Stil
  #1  
Alt 24.06.24, 22:46
Gayretli üye
 
Üyelik tarihi: 13.03.24
Bulunduğu yer: Türkiye
Mesajlar: 658
Etiketlendiği Mesaj: 10 Mesaj
Etiketlendiği Konu: 0 Konu
Standart Allah'ın Sıfatları Kaça Ayrılır ?

Herkese Hayırlı akşamlar."Allah'ın Sıfatları" konusuna çalışıyordum.Fakat karşıma bir sorun çıktı.Ömer Nasuhi Bilmen'in Büyük İslam İlmihali kitabını okurken Allahın sıfatlarını zati ve subuti olmak üzere iki ana kısma ayırmış.Fiili ve haberi sıfatlarına hiç yer vermemiş.Okuldaki eğitim müfredatında da sanırım böyle...Fakat İnternette araştırma yaptığım vakit Allah'ın sıfatlarını 3,4 hatta 5 kısma ayrıldığını gördüm.Ekran Görüntülerini aşağıya bıraktım.Sanırım felsefenin konusu haline gelmiş.
Allah'ın sıfatlarını kaça ayırmamız gerekiyor ?

Eklenen Resim Ön İzlemesi
Dosya tipi: jpg Screenshot_2024-06-24-22-32-03-879_com.android.chrome.jpg (94.7 KB (Kilobyte), 14x kez indirilmiştir)
Dosya tipi: jpg Screenshot_2024-06-24-22-31-59-197_com.android.chrome.jpg (91.0 KB (Kilobyte), 7x kez indirilmiştir)
Alıntı ile Cevapla
  #2  
Alt 25.06.24, 13:55
Yusufiyeli - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Manevi
 
Üyelik tarihi: 24.09.16
Bulunduğu yer: Trabzon
Mesajlar: 3,380
Etiketlendiği Mesaj: 269 Mesaj
Etiketlendiği Konu: 0 Konu
Standart

Allah Teâlâ’nın sıfatları sayısızdır. Hepsini bilmek ve kavramak bizim için mümkün değildir. Lâkin Kur’ân-ı Kerîm’de bir insanın Allah’a imanını sağlayacak kadar bildirilen sıfatlar vardır ki bunlar, O’nun kemâlini ifade eder. Lütuf ve inayetlerini, kuvvet ve kudretini, büyüklük ve yüceliğini gösterir. Allah Teâlâ’nın sıfatlarının bir kısmı zatına mahsustur. Bu bakımdan, bu sıfatlara Zatî sıfatlar adı verilir. Zatî sıfatlara, sıfat-ı selbiyye, tenzihiyye, nefsiyye ve vücudiyye adları da verilir. Selbi ve tenzihi denmesinin sebebi: Bu sıfatların zıtlarını Allah Teâlâ’dan kaldırdığımız ve O’nu, öyle noksanlıklardan tenzih ve takdis ettiğimiz içindir. Nefsi ve vücudî denmesinin sebebi ise Allah Teâlâ’nın nefsine ve hakiki varlığına ait oluşundan dolayıdır. Bir de Allah Teâlâ’nın kâinatla alâkalı, Allah’a ispat ve isnat olunan sıfatları vardır ki, bunlara Subutî sıfatlar adı verilir. Subutî sıfatlara, Allah Teâlâ’da sabit olan manalar ve hakikatlerden dolayı manevî sıfatlar adı da verilir. Buna göre, bu sıfatlar Allah Teâlâ’nın zatiyle alâkalı olarak düşünülürse manevî, kâinatla alâkalı olarak düşünülürse Subutî olur.[ Din Dersleri, A. Şeref Güzelyazıcı, s: 108.]Allah Teâlâ’nın sıfatlarını Selbi ve Subutî olarak ayırmak, öğretme ve öğrenme kolaylığı dolayısıyla sonradan meydana çıkmıştır. Bundan önce, sıfatlar, mezhep münakaşalarından dolayı Zât ve Fiil sıfatları adı altında inceleniyordu.[ Kur’ân-ı Kerîm’den âyetler (İslâm Esasları), Y. Ziya Yörükân, s: 9 dipnotu.]Öğretmek ve öğrenmek bakımından Selbi (Zatî) ve Subutî sıfatlar diye ikiye ayırdığımız Allah Teâlâ’nın sıfatlarını şimdi teker teker sayalım. Zatî Sıfatlar Allah Teâlâ’nın zatına mahsus sıfatları altı tanedir. Bunlar: Vücud, Kıdem, Bekâ, Vahdâniyyet, Muhâlefetü’n-lil-Havâdis ve Kıyâm bi-nefsihidir. Allah Teâlâ’nın Subutî sıfatları sekiz tanedir. Bunlar: Hayy (Hayat), İlim, Semi’, Basar, Kelâm, Kudret, İrade ve Tekvin’dir.

__________________
Yunusça sevgimizden anlamayana cevabımız Yavuzca olacaktır...
Alıntı ile Cevapla
  #3  
Alt 25.06.24, 16:59
Gayretli üye
 
Üyelik tarihi: 13.03.24
Bulunduğu yer: Türkiye
Mesajlar: 658
Etiketlendiği Mesaj: 10 Mesaj
Etiketlendiği Konu: 0 Konu
Standart

Alıntı:
Yusufiyeli Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
Allah Teâlâ’nın sıfatları sayısızdır. Hepsini bilmek ve kavramak bizim için mümkün değildir. Lâkin Kur’ân-ı Kerîm’de bir insanın Allah’a imanını sağlayacak kadar bildirilen sıfatlar vardır ki bunlar, O’nun kemâlini ifade eder. Lütuf ve inayetlerini, kuvvet ve kudretini, büyüklük ve yüceliğini gösterir. Allah Teâlâ’nın sıfatlarının bir kısmı zatına mahsustur. Bu bakımdan, bu sıfatlara Zatî sıfatlar adı verilir. Zatî sıfatlara, sıfat-ı selbiyye, tenzihiyye, nefsiyye ve vücudiyye adları da verilir. Selbi ve tenzihi denmesinin sebebi: Bu sıfatların zıtlarını Allah Teâlâ’dan kaldırdığımız ve O’nu, öyle noksanlıklardan tenzih ve takdis ettiğimiz içindir. Nefsi ve vücudî denmesinin sebebi ise Allah Teâlâ’nın nefsine ve hakiki varlığına ait oluşundan dolayıdır. Bir de Allah Teâlâ’nın kâinatla alâkalı, Allah’a ispat ve isnat olunan sıfatları vardır ki, bunlara Subutî sıfatlar adı verilir. Subutî sıfatlara, Allah Teâlâ’da sabit olan manalar ve hakikatlerden dolayı manevî sıfatlar adı da verilir. Buna göre, bu sıfatlar Allah Teâlâ’nın zatiyle alâkalı olarak düşünülürse manevî, kâinatla alâkalı olarak düşünülürse Subutî olur.[ Din Dersleri, A. Şeref Güzelyazıcı, s: 108.]Allah Teâlâ’nın sıfatlarını Selbi ve Subutî olarak ayırmak, öğretme ve öğrenme kolaylığı dolayısıyla sonradan meydana çıkmıştır. Bundan önce, sıfatlar, mezhep münakaşalarından dolayı Zât ve Fiil sıfatları adı altında inceleniyordu.[ Kur’ân-ı Kerîm’den âyetler (İslâm Esasları), Y. Ziya Yörükân, s: 9 dipnotu.]Öğretmek ve öğrenmek bakımından Selbi (Zatî) ve Subutî sıfatlar diye ikiye ayırdığımız Allah Teâlâ’nın sıfatlarını şimdi teker teker sayalım. Zatî Sıfatlar Allah Teâlâ’nın zatına mahsus sıfatları altı tanedir. Bunlar: Vücud, Kıdem, Bekâ, Vahdâniyyet, Muhâlefetü’n-lil-Havâdis ve Kıyâm bi-nefsihidir. Allah Teâlâ’nın Subutî sıfatları sekiz tanedir. Bunlar: Hayy (Hayat), İlim, Semi’, Basar, Kelâm, Kudret, İrade ve Tekvin’dir.
Allah razı olsun kardeşim peki bir sorum var o zaman fiili sıfatları zati sıfatların içine mi yerleştirmemiz lazımdır yoksa subuti sıfatların içerisinde mi ele almamız lazımdır.

.
Alıntı ile Cevapla
  #4  
Alt 25.06.24, 17:27
Yusufiyeli - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Manevi
 
Üyelik tarihi: 24.09.16
Bulunduğu yer: Trabzon
Mesajlar: 3,380
Etiketlendiği Mesaj: 269 Mesaj
Etiketlendiği Konu: 0 Konu
Standart

Alıntı:
JustMention Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
Allah razı olsun kardeşim peki bir sorum var o zaman fiili sıfatları zati sıfatların içine mi yerleştirmemiz lazımdır yoksa subuti sıfatların içerisinde mi ele almamız lazımdır.
Senden büyük oğullarım var ama neyse kardeşim muhabbeti iyi oluyor kendimi genç hissediyorum.
O zaman şöyle değerlendirebiliriz Allah (cc)’in sıfatları üç çeşittir:
(a) Zati sıfatları
(b) Subuti sıfatları
(c) Fiili Sıfatlar:
İstiva, nüzul (inme) gelme, hayret etme gülme razı olma sevme kerih görme kızma sevinme gazap etme, maiyyet (beraberlik) vb. sıfatlardır. Bunlar görüldüğü gibi Allah’ın iradesi ve kudreti ile alakalı sıfatlardır. Bu çeşit sıfatlarda bize gerekli olan, Allah’ın kemaline layık mana üzere onları Allah’a isbat edip belirlemektir.

__________________
Yunusça sevgimizden anlamayana cevabımız Yavuzca olacaktır...
Alıntı ile Cevapla
  #5  
Alt 25.06.24, 17:48
Gayretli üye
 
Üyelik tarihi: 27.07.23
Bulunduğu yer: Samsun
Mesajlar: 65
Etiketlendiği Mesaj: 4 Mesaj
Etiketlendiği Konu: 0 Konu
Standart

Kuran'da Allah'ın 99 TS neden daha fazla sıfatı vardır, birisi tutturmuş 99 diye öyle kalmış, oysaki daha fazla ismi var

Alıntı ile Cevapla
  #6  
Alt 25.06.24, 17:57
Gayretli üye
 
Üyelik tarihi: 13.03.24
Bulunduğu yer: Türkiye
Mesajlar: 658
Etiketlendiği Mesaj: 10 Mesaj
Etiketlendiği Konu: 0 Konu
Standart

Alıntı:
Yusufiyeli Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
Senden büyük oğullarım var ama neyse kardeşim muhabbeti iyi oluyor kendimi genç hissediyorum.
O zaman şöyle değerlendirebiliriz Allah (cc)’in sıfatları üç çeşittir:
(a) Zati sıfatları
(b) Subuti sıfatları
(c) Fiili Sıfatlar:
İstiva, nüzul (inme) gelme, hayret etme gülme razı olma sevme kerih görme kızma sevinme gazap etme, maiyyet (beraberlik) vb. sıfatlardır. Bunlar görüldüğü gibi Allah’ın iradesi ve kudreti ile alakalı sıfatlardır. Bu çeşit sıfatlarda bize gerekli olan, Allah’ın kemaline layık mana üzere onları Allah’a isbat edip belirlemektir.
Allah razı olsun hocam kusuruma bakmayın kime hocam yazdıysam bana hoca yazma kardeşim diye hitap et yazdıkları için alışkanlık oldu herkese güzel kardeşim yazıyorum saygıda kusur ettiysem tekrardan affola sizi seviyorum

Alıntı ile Cevapla
  #7  
Alt 25.06.24, 18:00
Yusufiyeli - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Manevi
 
Üyelik tarihi: 24.09.16
Bulunduğu yer: Trabzon
Mesajlar: 3,380
Etiketlendiği Mesaj: 269 Mesaj
Etiketlendiği Konu: 0 Konu
Standart

Alıntı:
JustMention Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
Allah razı olsun hocam kusuruma bakmayın kime hocam yazdıysam bana hoca yazma kardeşim diye hitap et yazdıkları için alışkanlık oldu herkese güzel kardeşim yazıyorum saygıda kusur ettiysem tekrardan affola sizi seviyorum
Kusurluk bir durum yok da yol var yordam var Töre var usul var gelenek var. Asıl yaşım 66 olmasına mukabil tashihli 64 senin yaşına göre oldukça fazla sayılır hatırlatmak istedim.

__________________
Yunusça sevgimizden anlamayana cevabımız Yavuzca olacaktır...
Alıntı ile Cevapla
  #8  
Alt 25.06.24, 18:07
Gayretli üye
 
Üyelik tarihi: 13.03.24
Bulunduğu yer: Türkiye
Mesajlar: 658
Etiketlendiği Mesaj: 10 Mesaj
Etiketlendiği Konu: 0 Konu
Standart

Alıntı:
Yusufiyeli Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
Kusurluk bir durum yok da yol var yordam var Töre var usul var gelenek var. Asıl yaşım 66 olmasına mukabil tashihli 64 senin yaşına göre oldukça fazla sayılır hatırlatmak istedim.
Hakkınızı helal edin abim 🙏🤚

Alıntı ile Cevapla
  #9  
Alt 25.06.24, 18:30
Yusufiyeli - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Manevi
 
Üyelik tarihi: 24.09.16
Bulunduğu yer: Trabzon
Mesajlar: 3,380
Etiketlendiği Mesaj: 269 Mesaj
Etiketlendiği Konu: 0 Konu
Standart

Alıntı:
JustMention Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
Hakkınızı helal edin abim 🙏🤚
Helal olsun

Alıntı:
Luckheart Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
Kuran'da Allah'ın 99 TS neden daha fazla sıfatı vardır, birisi tutturmuş 99 diye öyle kalmış, oysaki daha fazla ismi var
Esma-i Hüsna hadisi sadece Ebu Hüreyre’den nakledilmiştir. Rivayetlere baktığımızda iki tür metinle karşılaşırız:
1. 99 ismin zikredilmediği rivayet. Bunu Buhari ve Müslim nakletmiştir. Bu rivayet sahihtir.
2. 99 ismin zikredildiği rivayet Bunu da Tirmizi, İbn Mace, Beyhaki ve hakim nakletmiştir. İbn Mace, Beyhaki ve hakim rivayeti zayıftır. Tirmizi rivayetine gelince onda Velid b. Müslim vardır. Tedlis sahibidir. Ancak bununla birlikte Velid b. Müslim’den nakledilen başka tariklerde isimler zikredilmemiştir bu durumda idrac ihtimali ( Sözlükte “eklemek, ilâve etmek” anlamındaki derc kökünden türeyen müdrec kelimesi “kendisine ekleme yapılan şey” demektir. Terim olarak senedinde veya metninde bir fazlalık bulunan hadisi ifade eder. Böyle bir ilâveye idrac denir.) kuvvet kazanmaktadır. Metinde ızdırab (Metinden dolayı muztarıb sayılan hadise, Fatıma
binti Kays’ın şu hadisi örnek gösterilmektedir:
“Hz. Peygamber (s.a.s)’e zekât hakkında
sorulduğu zaman o, “Malda zekâttan başka bir hak vardır” dedi.

İbn Mace’de ise yine Fatıma binti Kays’dan şöyle
rivayet edilmektedir. “Malda zekâttan başka bir hak yoktur”
Görüldüğü gibi bu iki metin arasında hem lafzen
hem de manâ itibariyle ıztırab vardır ve bu rivayetler te’vil kabul etmediği
gibi birbiriyle te’lif edilmesi de mümkün değildir.
Eğer bu mümkün olsaydı, hadis üzerinden ızdırab kalkardı.)
İsimlerin sayısı problemlidir. İsimlerin müdrec (Müdrec kelimesi, bir şeyi bir şeye eklemek veya içine sokup yerleştirmek manasına gelen idrac'dan ism-i mef'uldiir.) olma sebepleri ise şunlardır.
1. Halid Velid b. Müslim’den isimler olmaksızın nakledilmiştir.
2. Hadis, başka tariklerden de isimler olmaksızın rivayet edilmiştir.
3. Bazı selef alimlerinin isimleri Kur’an’dan çıkarmaya çalışması çalışması da idrac ihtimalini güçlendirmektedir. Hadis, sabit olsaydı buna gerek duymazlardı.
4. Pek çok münekkid alim isimlerin Hz. Peygamber’in kelamı olmayıp müdrec olduğunu beyan etmiştir. Bu alimler şunlardır: Davudi, Beyhaki, İbn Teymiye, İbn Kesir, İbn Hacer, İbnu’l-Vezir ve San’ani
Sonuç olarak isimler sahih olarak Hz. Peygamber’den sabit olmamıştır. Bu konuda nakleden rivayet ya senet ya metin ya da her iki cihetten zayıftır

__________________
Yunusça sevgimizden anlamayana cevabımız Yavuzca olacaktır...
Alıntı ile Cevapla
Cevapla


Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Cevap Son Mesaj
ibn-i Arabi'den Tavsiyeler Och Tasavvuf & Tarikatler 6 24.09.20 07:27
Fıkhu'l-Ekber Swordsfish Tasavvuf Sohbetleri 0 07.07.20 22:38
Alim ve'l-Muallim Swordsfish Tasavvuf Sohbetleri 1 07.07.20 22:30
Besmelenin Terkibi ve Bazı Kelimeler tefsiri Kulefb Kuran-ı Kerim Tefsiri 1 29.04.20 20:37
Burhan-i Temânü SiLence islam & islami Konular 3 10.02.17 12:58


Tüm Zamanlar GMT +3 Olarak Ayarlanmış. Şuanki Zaman: 12:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
HavasOkulu.Com

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147