Konunun ehemmiyetine binaen bilgi mahiyetinde yazıyorum. Niyet bulunmalıdır. Şöyle ki, teyemmüm edecek kimse, elini teyemmüm edeceği şeye koyarken veya eline dokunan toprak ile yüzünü meshe başlarken, bu hareketini hadesten taharet veya namaz kılmak veya taharet siz yapılması caiz olmayan, yapılması istenen başka bir ibadeti yerine getirmek kastı ile yapmalıdır. Böyle bir maksat bulunmayan bir teyemmüm ile namaz kılınamaz. Hatta sadece teyemmüme niyet edilse bile. Bu sebeple su bulamayan abdestsiz bir kimse, meselâ yalnız Mushaf-ı Şerif’i eline almak veya bir mescidi şerife girmek maksadı ile teyemmüm etse, bununla namaz kılması sahih olmaz. Çünkü Mushaf-ı Şerif’i tutmak, taharete bağlı ise de kendisi yapılması istenilen bir ibadet değildir. Kastedilen Kur’an-ı Kerim okumaktır. Mescide girmek de boy abdesti alması lâzım gelen kimse için taharete bağlıdır, fakat bu da bizzat yapılması istenilen bir ibadet değildir. Aynı şekilde abdestiz kimse için ezber olarak Kur’an okumak, bir ibadet ise de, taharete bağlı değildir. Ezan okumak, ikamette bulunmak, kabirleri ziyaret etmek, ölüyü defnetmek, selâmı almak veya herhangi hayırlı bir işte bulunmak için yapılan teyemmüm ile de namaz kılınamaz. Bir teyemmüm ile abdest gibi birden fazla farz ve nafile namazlar kılınabilir.(İmam Şafiî’ye göre bir teyemmüm ile yalnız bir farz namaz ile birden fazla nafile namazlar kılınabilir ve en sahih olan görüşe göre bir teyemmüm ile, bir farz namazla beraber cenaze namazları da kılınabilir. Fakat bir teyemmüm ile bir farz namazdan başka kılınmaz.)Bu ihtilâftan kurtulmak için her farz namaz için yeniden teyemmüm etmek daha iyidir.
__________________
Yunusça sevgimizden anlamayana cevabımız Yavuzca olacaktır...
|