|
Sorularınız her türlü soruyu buradan sorabilirsiniz. |
|
LinkBack | Seçenekler | Stil |
#11
|
|||
|
|||
Alıntı:
Kader hakkında bir yorum yapmadan önce ilmi altyapımızı yoklamaliyiz. Fetva verecek yorum yapacak altyapı yoksa yorum yapmak mesuliyet ve öbür taraftan ll sıkıntı olur hocam ben uyarmış olayım. Sadaka ömrü uzatır . Dua ve silai rahîm ile ömür uzar şöyleki İnsan, kaderinin ne olduğunu bilmemektedir. Dolayısıyla insana düşen Allah’ın verdiği akıl, irade ve imkânlar çerçevesinde görevini en iyi şekilde yapma şevki ve gayreti içinde olmasıdır. Allah, ezelî ilmiyle herşeyi bildiği için O'nun ilminde ise bir değişiklik olmaz. Kaderin değişmesinden bahsettiğimizde insanın kendi iradî fiillerini tercih ve yönlendirilmesini ifade etmiş oluruz. İnsan kaderini bilmediği için ve eylemlerini kendi irade ve tercihi ile gerçekleştirdiğinden dolayı kaderi de böylece şekillendirmiş olur. Sadakanın belayı defedeceğini, sıla-i rahim yapmanın ömrü uzatacağını belirten hadisler işte bu anlamı ifade etmektedir. Bu durumda dahi Allah’ın ezelî ilminde bir değişiklik olmamaktadır - diyanet izahı - Bakarsanız görürsünüz ki her sene yazboz tahtası Berat gecesinden diğer seneye kadar olan insan ihtiyari ile şekillenen ve bir de mutlak levhi mahf kader levhası vardır. Nihai olan değişmez fakat onu da irade ve tercihlerimize göre yapboz levhası olan şekillendirme Rabbimiz de ilahi ilmiyle bildiği için öncesinde yazmıştır zaten. Yane sizin yazdığınız cümlede bir takım hatalar var . Dualarımız ve fiiliyatimiz etkiliyor. O halde zaten hiç değişmiyor duye hiç dua etmeyin sadaka vermeyin vs vs ... |
#12
|
||||
|
||||
“Ecel” sözlükte “belirlenmiş zaman süresi, belli bir müddetin sonu” şeklinde açıklanmıştır. İnsanların olduğu gibi toplumların da (el-A’râf 7/34; Yûnus 10/49; el-Hicr 15/5) kâinatın da eceli vardır (el-En’âm 6/2, 128; İbrâhîm 14/10; el-Ankebût 29/5, 53). Allah Teâlâ insanlara uzun ya da kısa bir hayatın sonunda bir ölüm vakti/ecel tayin etmiştir (el-En’âm 6/2, 60; Fâtır 35/11). Hatta bu ilkesel durum “Ne bir vakit öne alınacak ne de ertelenecektir” (el-A’râf 7/34; en-Nahl 16/61). Bu değişmeyen ölüm vaktine mukabil Mü’min suresi 67. ayette kimilerinin kimilerinden daha genç öleceğinden söz edilmekte; Fâtır suresi 11. ayet ise kimilerinin ömrünün uzatılacağı, kimilerinin de kısaltılacağı ifade edilmektedir. Hz. Peygamber’in kendisine hizmet edenlere uzun ömürlü olmaları için dua ettiği; komşulara güzel davranmanın, sadaka vermenin ve akraba ziyaretinin ömrü uzattığını söylediği bilinmektedir (Buhârî, “Da’avât”, 26; “Edeb”, 12; Müslim, “Birr”, 20; İbn Mâce, “Mukaddime”, 10).İslâm bilginleri ecelin insanın kaderiyle ilişkili bir konu olduğunu kabul ederek bu konuda bazı fikirler ileri sürmüşlerdir. Ehl-i sünnet âlimleri Allah’ın ilminin değişmeyeceğini, ilgili ayetlerin de desteğiyle savunmuş; doğal bir ölümle ölenin de kazayla veya öldürülerek ölenin de aslında kendi ecelleriyle öldürüldüğüne hükmetmişlerdir. Buna göre dışarıdan görünen sebep değil, asıl insanın kendi eceli sebebiyle öldüğünü savunmuşlardır. Ömrün uzatılması ya da kısaltılmasını ifade eden ayetlerden kastın süre cinsinden değil; bereket cinsinden uzaması veya hayırlı evlat, hayırlı iş bırakanların hayırla anılmaya devam etmesi gibi yorumlar yapmışlardır. Bu grubun çekincesi Allah’ın ezelde sahip olduğu ilminde ve hükmünde bir değişiklik olamayacağıdır. Meseleye daha rasyonel bakan Mu‘tezile mezhebi ise kaza geçiren veya öldürülen kişinin şayet bunları yaşamasaydı hakiki eceline ulaşabileceği ihtimalini gündeme getirmiştir. Bu grubun yaklaşımlarında öne çıkan iki gerekçe vardır. Birincisi katile verilecek cezayı katilin hak etmesi, ölen kişinin yaşama hakkını elinden alması sebebiyledir (en-Nisâ 4/93). Aksi hâlde zaten eceli gelmiş kimsenin ölümüne sebep olmak ağır bir suç sayılmamalı ve ceza gerektirmemelidir. İkincisi ise Kur’ân’da iki ecelden bahseden ayetin bu durumun açıklaması olarak görülmesidir. En’âm suresi 2. ayette “ecel-i kazâ” ve “ecel-i müsemmâ” olarak iki ecelden bahsedilmiştir. Mu‘tezile’ye göre kişinin asıl eceli Allah katında belirlenmiş ecel-i müsemmâ/ecel-i tabiidir. Ecel-i kazâ/ecel-i ihtirâmî ise herhangi bir sebeple asıl eceline erişemeyenlerin ecelidir. Ehl-i sünnet ise ecel-i kazâyı mutlak manada insanın eceli olarak anlamış, ecel-i müsemmâya ise kâinatın eceli/kıyamet anlamı vermiştir. İnsanların savaş, kıtlık, salgın hastalık gibi sebeplerle erken sayılabilecek vakitlerde ölmesinin yanında sağlık alanındaki gelişmeler, koruyucu hekimlik çalışmaları, sağlıklı yaşam koşulları gibi tedbirlerin ortalama ömürleri uzattığından da söz edilmektedir. Meseleye ilahi yasalar çerçevesinde baktığımızda bütün bu gelişmelerin de bu yasalara dâhil olduğunu söylemeliyiz. Zira insanlar kendilerindeki şartları değiştirmedikçe Allah da onlar hakkındaki hükmünü değiştirmeyeceğini buyurmuştur (er-Ra’d 13/11). Asıl olan insanın bir yandan sağlığını korumak başta olmak üzere yaşam koşullarını iyileştirmeye gayret etmesi, diğer yandan da ebedî hayatını hesaba katarak ömrünü geçirmesidir. Allah en doğruyu bilendir.
__________________
Yunusça sevgimizden anlamayana cevabımız Yavuzca olacaktır... |
#13
|
|||
|
|||
Böyle bir dua var mı bilmem ama bol bol Allaha sığının. Ve bir psikologa da gitmenizi öneririm iyi gelir.
|
#14
|
|||
|
|||
Alıntı:
Kabul edilir edilmez size kalmış fakat birçok Evliyaullahin kıssası da vardır misalen biri 2 arkadaş biri evli çocuklu biri bekar tek. Evli hasta oluyor bekar gidiyor bakıyor manevi olarak da görüyor ki ölecek. Cenabı Hakka niyaz ediyor yalvarıyor. Arkadaşına diyor sen kalk ben yatacağım onun bedeline o gün o vefat ediyor bu kıssayı okumuştum. Kader mevzuu derin bir mevzuu |
#15
|
||||
|
||||
Yorumların pek çoğuna katılmakla beraber şunu sorayım.
Elhamdülillah Müslümanım diyorsan sıkıntı yok. Bazı evliyalar her türlü dert çile gam keder gussa çeker gene Allah CC yolundan 1 mm sapmadan devam eder yaşda ilerleyince haliyle rabbine kavuşmak ister. Burda demek istenilen adamların ömrü nefs terbiyesi ile geçtiği için azıklarıda sevap bakımından ahirete sağlama aldıkları için rabbime kavuşma arzusu ile yanar tutuşur. Şimdi soru şu sende bu nefs seviyeleri aştı isen azığıda sağlama aldım diyorsan ahirette sorgu sual neymiş ki şak diye geçerim defteri sağ taraftan verilenlerdenim kendime güveniyorum diyorsan. 2 rekat namaz kıl dua et kabul eder merak etme selametle.
__________________
Unutmayasın.Elindeki Sırrı Saklayamayana. Yeni Sır Vermez.Sırların Sahibi. Şeyh-ül Ekber Muyhiddin İbn’ül Arabi KS |
|
|
Benzer Konular | ||||
Konu | Konuyu Başlatan | Forum | Cevap | Son Mesaj |
Ölmeden önce ölmek.. | Celcelutiye | Tecrübe Ettikleriniz | 115 | 13.03.24 14:10 |
Ölmek için dua yada istek var mıdır? | altiyuzonuc | Sorularınız | 32 | 29.03.23 20:24 |
Ölümü istemek, temenni etmek, ölmek için dua etmek caiz midir? | RvP | islam & islami Konular | 4 | 29.01.23 20:16 |
Sıddıklardan Yazılmak ve Şehit Olarak Ölmek için Okunacak Dua | KOTAN22 | Galibiyet ve Başarı Uygulamaları | 0 | 23.08.21 20:56 |
Sıkıntıdan Ölmek | Och | Ruh Sağlığı | 0 | 12.05.20 23:16 |