|
Sorularınız her türlü soruyu buradan sorabilirsiniz. |
|
LinkBack | Seçenekler | Stil |
#1
|
|||
|
|||
Neler mutlak kaderdir ?
Neler mutlak kaderdir ?
|
#2
|
|||
|
|||
evleneceğin kişi değişmez
|
#3
|
|||
|
|||
kardeşim islam büyüklerinin kaza ve kaderle ilgili kitaplarını oku fıkıh konularını incele
. |
#4
|
|||
|
|||
Başta evlilik olmak üzere, irademizle tercih etiğimiz her şey ihtiyari kader dahilindedir, kader Allah'ın ilmidir. Allah'ın ilminin dışı yoktur ki; ona girmeyen bir şey olsun. Mutlak kaderden maksadınız; insan iradesi karışmadan Allah kimi belirlemişse, bizde bilmecburiye gidip onunla evlenmek zorundayız, şeklinde algılıyorsanız. bu yaklaşım doğru değildir.
Zira Resulullah (a.s.m.); evlenecek kişilerin dikkat etmesi gereken hususları bir bir saymaktadır. Eş adaylarında aranması gereken vasıflar, açık bir şekilde ifade edilmektedir. Bizim de bunlara dikkat etmemiz lazım. Eğer evleneceğimiz kişi, bizim tercihimiz hesaba katılmadan daha önce belirlenmiş ise, neden Allah Resulu bu şartlara riayet etmemizi istesin. Demek tercihi biz yaparız, Allah'ta nasip ederse evlilik tahakkuk eder. Ama Allah nasip etmezse ne yaparsak yapalım, evlilik tahakkuk etmeyecektir. |
#5
|
|||
|
|||
Alıntı:
Kader, Allah’ın ilminin bir unvanıdır. Evliliğin kader olmaması için, Allah’ın evlenen o iki kişiden habersiz olması gerekir. Bu ise ilmi her şeyi, her mekânı ve her zamanı kuşatan Allah hakkında düşünülemez. O hâlde sorumuzun cevabı, “Evlenmek elbette kaderdir.” olacaktır. Ancak burada iki farklı durum söz konusu olabilir: 1. Allah, ezelî ilmi ile evlenecek kadın ve erkeğin, kendi cüz-i iradelerini kullanarak birbirleriyle evlenmek isteyeceklerini bilmiş ve zamanı geldiğinde onların bu arzularını külli iradesiyle yaratacak olduğundan dolayı, ezelde kader defterlerine birbirleriyle evleneceklerini yazmıştır. “İlim maluma tabidir.” kaidesiyle bu yazı onların arzu ve iradelerine tabidir. Yani kader defterinde şunlar birbiriyle evlensin değil, şunlar birbiriyle evlenecek diye yazılmıştır. Elbette böyle bir yazı insanı zorlayıcı değildir. 2. Bazen de ya bir şükür ya da sabırla imtihan olmaları için, kulun cüz-i iradesi karışmaksızın Allah iki kişiyi karşılaştırır ve onları birbirleriyle evlendirir. Eğer bu evlilik güzel bir evlilik olmuşsa bu, kadın ve erkekten şükrün istenildiği bir nimettir. Eğer bu evlilik kötü bir evlilik olmuşsa bu evlilik, sabrın istendiği bir imtihan olur. Erkek kadınla, kadında erkek ile imtihan edilir. Demek ki, yapılan bütün evliliklerde kulların cüz-i iradeleri esas alınmamaktadır. Başka bir ifadeyle, ihtiyâri fiillerden olan evlilik, bazen ıztırâri fiiller gibi kulun müdahalesi ve seçmesi olmaksızın meydana gelir. O hâlde şu hükümleri birer kaide olarak bilmeliyiz. - Eğer kul bir şeyin olmasını ister, ancak Allah onun olmasını murad etmezse, o fiil vücuda gelmez ve meydana çıkmaz. Eğer vücuda gelmeyen bu arzu, bir hayır ise kul niyetinin mükâfatını görür. - Eğer kul bir şeyin olmasını ister, Allah da onun olmasını murad ederse, o fiil vücuda gelir ve yaratılır. Bu fiilin yaratılmasına kulun cüz-i iradesi sebep olduğundan dolayı, kul bu fiilinden mesuldür. Hayırlı bir iş ise mükâfat, kötü bir iş ise ceza görür. - Kulun hiçbir müdahalesi olmaksızın, sırf Allah’ın dilemesiyle yaratılan fiiller: Bu tür fiillerde kulun cüz-i iradesi işe karışmaz. Daha önce ifade ettiğimiz gibi şükürle veya sabırla imtihan olmaları için Allah onu icad eder. İşte evlilik bazen ikinci gruba giren bir fiildir. Kulların cüz-i iradelerini kullanmaları neticesinde Allah istediklerini yaratır. Bazen ise üçüncü gruba giren bir fiil olur. Allah kullarının iradelerini karıştırmaksızın onları birbirleriyle evlendirir. Ancak her iki durumda da evlilik kaderdir. |
#6
|
|||
|
|||
Alıntı:
|
#7
|
|||
|
|||
sözün özü takdir tedbiri bozar. o sebeple yüce Allah tan hakkımızda hayırlı olanı istemeliyiz.
ölüm, doğum,rızık,ömür,erkek veya kadın olmak anne ve baba mutlak kaderdir.ilk hatırladıklarını yazdım. elbette çerçeve genişletilebilir. |
#8
|
||||
|
||||
yazidaki su bolumu anlayamadim........Başka bir ifadeyle, ihtiyâri fiillerden olan evlilik, bazen ıztırâri fiiller gibi kulun müdahalesi ve seçmesi olmaksızın meydana gelir
__________________
'Muhammedün Seyyidü’l-Kevneyni; / Ve’l-Ferikayni min Arabi’n ve min Acemi' (Muhammed (s.a.v) |
#9
|
|||
|
|||
imas kardeşim. meseleyi anlayabilmen için ehli sünnet akaidinin kader rıza ecel rızık ecel kulların fiilleri (efali ibad ) meselelerini okumalısın. büyük islam ilmihali, tevhid imam maturudi, sabuni maturudiye akaidi.
|
#10
|
||||
|
||||
sagolasin kitap elimde mevcut ömer nasuhi bilmen okumustum tamamini ya unuttum,yada dikkatli okumadim,tekrar bakacagim
__________________
'Muhammedün Seyyidü’l-Kevneyni; / Ve’l-Ferikayni min Arabi’n ve min Acemi' (Muhammed (s.a.v) |
|
|
Benzer Konular | ||||
Konu | Konuyu Başlatan | Forum | Cevap | Son Mesaj |
Arama yaptım çıkmadı Riyazette neler yenir neler yenmez | Simitci | Huddam ilmi | 10 | 01.01.24 14:51 |
Kan grubuna göre beslenme - Neler yemeli, neler yememeli | Sin | Tıbbı Nebi | 5 | 26.10.21 15:47 |
Bakın 2010 yılında neler söylendi ve neler oldu (Şeyh Nazım el Kıbrısi) | Torlak | Derin Konular & Beyin Fırtınası | 8 | 13.08.21 19:13 |
evleneceğim kişi de doğacağım gün gibi mutlak kaderdir ? | Azraduru | Sorularınız | 5 | 21.04.21 01:27 |
Olen birinin arkasindan neler yapilir ve neler okunur? | KunFeYekunnn | Sorularınız | 27 | 12.04.20 19:07 |