#1
|
|||
|
|||
İksir sanatı ilmi
İksir Sanatı İlmi
Bil ki nişadır ve tuz gibi bazı madenlerden, gerekli hazırlıkların yapılması ve uygulanması sanatıyla bazı madenlerin elde edilmesi hususunda herhangi bir tartışma yoktur. Yine altın, gümüş, lal ve birçok taşın benzerlerinin yapıldığında da şüphe yoktur ve ilk bakışta onlarla bu cevherlerin arasını ayırt etmek güçtür. Ancak üzerinde durulan şey bu cevherlerin hakikatinin/özünün imalidir. Şeyh Ebû Ali İbn Sînâ ve takipçileri, bu dönüşümün gerçekleştirilmesi bir yana, imkânını bile reddetmişlerdir. Zira bu anılan cisimler tek bir cinse ait olup hakikatleri/özleri bakımından farklıdırlar ve özlerinin bir başka öze dönüştürülmesi imkânsızdır. Aynı şekilde aynı cinse ait olan bu cisimlerin türlere bölünmesini sağlayan, kendilerine özgü ayırımlar bilinmeyen hususlardır ve bilinmeyen şeyin alınıp kullanılması da mümkün değildir. Bu ilimler sayesinde ulaşılabilecek en son nokta bakırın gümüş, gümüşün de altın boyasıyla boyanmasıdır ki bunlar -yani renkler- ayrım değil lazime ve arazdır. Ancak birçok bilgine göre tüm madenî cisimler tek bir tür altında- ki sınıflar olmaları hasebiyle öz bakımından aynı oldukları için söz konusu sanat aracılığıyla altın ve gümüş elde etmek mümkündür. Altın sağlıklı insan mertebesinde, diğer madenler ise hasta insan mesabesindedir. İşte iksir de bu değersiz madenlerden hastalıklarını alarak sağlık veren [yani onları altın mertebesine ulaştıran] devâdır. Şayet bu cisimlerin, farklı hakikatlere sahip olan farklı türler oldukları kabul edilirse bir türden başka bir türe dönüş imkânsız değildir; tıpkı bazı unsurların diğer unsurlara dönüşmesi gibi. Ancak türsel sûretler ve zâtî ayrımlar bilinmeyen şeylerdir ve alınıp dönüştürülmeleri mümkün olmaz. Eğer bunların her yönden bilinmez olduğu kastedilirse bu doğru değildir; aksi takdirde onların sözü edilen hususîyetler ve arazlar için taşıyıcı ilke oldukları nasıl bilinebilirdi? Öte yandan onların özleri/hakikatleri ve ayrım noktalarının bilinmez olduğu kastedilirse alıp dönüştürmenin bu türden bir bilgiye bağlı olmasını biz kabul etmeyiz. Zira tüm bu maddeleri, sûretlerin feyezanıyla tafsilen bilinmeyen nedenler hakkında bir zan meydana gelecek kadar -kıldan yılan ve hurma çekirdeğinden akrep çıkartmak gibi bilmek yeterli değildir. Ayrıca panzehiri ve onun içindeki hususiyetler ve bırakacakları etki bakımından tasnif etmek bu söylenenin mümkün olduğuna tanıklık eder. Sen çok iyi bilirsin ki, bunların meydana gelmesi, tüm maddelerin bilinmesi ve gerekli hazırlığın tamamlanması hakkında söylenenler, bu yolla kimyayı anka kuşu gibi yapar, yani adı var kendi yok bir şey hâline getirir. Kaynak=RİYÂZU’L-KULÛB ŞÜKRULLÂH-I ŞİRVÂNÎ |
|
|
Benzer Konular | ||||
Konu | Konuyu Başlatan | Forum | Cevap | Son Mesaj |
Kıyafetname ilmi (Feraset ilmi /ilmi sima/Fizyonomi) | Atl1234 | Tıbbı Nebi | 2 | 28.10.24 14:32 |
Gezegenlerin Harfleri ve Sanatı | Devrimci | Diğer Havas Konuları | 9 | 29.01.22 09:37 |
Simya ve iksir | BeyazMor | Simya ve diğer ilimler | 1 | 02.03.20 09:09 |
Unutma Sanatı | HeartLess | Parapsikoloji & Spiritüalizm | 6 | 21.03.17 14:11 |