Muhabbet ve Nefs Muhasebesi - Havas Okulu
 

Go Back   Havas Okulu > islam & Tasavvuf > islam & islami Konular

Acil işlemleriniz için instagram: @HavasOkulu
Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Stil
  #1  
Alt 21.06.20, 22:04
Swordsfish - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Daimi Üye
 
Üyelik tarihi: 24.10.19
Bulunduğu yer: TR
Mesajlar: 2,490
Etiketlendiği Mesaj: 78 Mesaj
Etiketlendiği Konu: 0 Konu
Standart Muhabbet ve Nefs Muhasebesi

Sufyan-üs Sevri (R.A.) dedi ki, muhabbet. Allâh'in Resulüne uymaktir, baska bir
görüse göre devamli zikirdir, bir baskasina göre, sevgiliyi, diger her seye tercih
etmektir. Baska bir tarife göre dünyada kalmaktan hoslanmamaktir.
Bu tariflerin hepsi muhabbetin ürünlerine isarettir. Hic biri onun özünü ele
almamistir. Ariflerden birine göre muhabbet, sevilenden bir mânâdir. Kalpleri
sevgili idrakten alakor düler de onu ifade edemez.
Cüneyd-ul Bagdadî buyurur: «Baska seylerle alâkasi olana Allâh muhabbeti
haram kilar, karsiliga dayanan her sevgi de karsiligi ortadan kalkinca son bulur.»
Zunnûn-i Misrî buyuruyor ki; «Allah'i sever görünenlere de ki, Allâh'dan
baskasina alcalmaktan sakinin.»
Siblî'ye «Bize arifi ve muhabbet sahibini tanit» dediler, o da dedi ki; «Arif
konusursa helak olan, muhabbet sahibi de susarsa helak olan kimsedir.»
Imam-i Siblî söyle buyurur:
»Ey Kerim ve ulu.
Muhabbetin kalbde yer tutmus.
Ey göz kapaklarindan uykuyu kaldiran
Sen benim basina gelenleri en iyi bilensin.»
Basko bir sâir der ki:
«Sevgilimi andim» diyene sasarim.
Onu unuttugum varmi ki, unuttugumu hatirlayayim.
Seni anarken ölür, sonra yine dirilirim.
Eger hüsnü zannim olmasaydi, dirilmezdim.
Ümitle dirilir, hasretle ölürum.
Senin için kaç defa Ölür ve kaç defa dirilirim.
Kadeh kadeh muhabbeti içtim.
Ne sarab bitti ve nede ben içmeye kandim.
Keski onun hayâli gözümün önüne dikilseydi,
Çünki gözümün önünden kaybolsa kör olurum.»
Rabiat-ül Adeviye bir gün »Bizi kim sevgilimize götürecek dedi. Bir kadin
hizmetçisi «sevdigimiz bizimle birliktedir ama onunla aramizi açan dünyadir»
dedi.
Ibni Celâ (R.A.) der ki; «Allah Hz. Isa'ya (A.S.) söyle vahyetti:
«— Bir kalbi gözden geçirip içinde dünya ve âhiret sevgisi bulmadigim zaman onu
kendi sevgimle doldururum ve onu himayem altina alirim.»
Söylendigine göre bir gün Zunnûn, muhabbet hakkinda konusurken önüne bir kus
konar ve devamli bir sekilde yeri gagasi ile gagalar. Nihayet kan kaybederek ölür.
m
Ibrahim Ibni Edhem buyurdu ki; «Allah'im! Bilirsin ki bana bagisladigin muhabbet,
zikrine karsi bende uyandirdigin ünsiyet ve ululugun hakkinda düsünmek üzere
bana tanidigin firsata karsilik, yanimda Cennet'in sivrisinek kanadi kadar agirligi
yoktur.»
Sirrî buyuruyor ki; «Allah'i seven yasar, dünyaya yönelen sasar, aptal bosu
bosuna aksamlar ve sabahlar, akli basinda olan kimse de kusurlarini arastirir.»
Nefs muhasebesine gelince. Ulu Allah (C.C) onu su âyetiyle emretmektedir:
«— Ey mü'minler! Allâh'dan korkun. Herkes yarin için de ayirdigina baksin.
Allâh'dan korkun, cünki O, yaptiklarinizdan haberdardir.»
(Hasr - 18)
Bu âyet geride birakilan amelleri göz geçirmenin gerekliligini gösterir. Bu yüzden
Hz. Ömer der ki. «Hesaba çekilmeden önce kendi kendinizi hesaba çekiniz.
Amelleriniz tartilmadan siz onlari tartiniz.»
Bir gün adamin biri Peygamberimize gelerek «Yâ Rasûlallah, bana bir nasihat et»
der. Peygamber'imiz de ona
«Sen gerçekten nasihat istiyormusun» diye sorar, adam «tabii» der. Bunun
üzerine Peygamber'imiz buyurur ki, «Bir is murâd ettigin zaman akibetini iyi
düsün, dogru ise ona giris, eger egri ise ondan vazgeç.»
Hadisde bildirildigine göre, akli basinda bir kimsenin dört saati olmasi icap eder.
Bunlarin birinde kendini hesaba çekmelidir.
Ulu Allah (C.C.) buyuruyor ki:
«— Hepiniz Allah'a tevbe ediniz, ey mü'minler. Tâ ki kurturusa eresiniz.»
(Kurtulusa erme ümidi oluncaya kadar, Allah'a tevbe ediniz.)
(Nur - 31).
Tevbe» bir isi bitirdikten sonra ona pismanlik duygusu içinde bakmaktir.
Peygamber'imiz (S.A.S.) «Ben günde Allah'a yüz defa tevbe ediyorum» demistir.
Ulu Allah (C.C.) buyuruyor ki:
«Takva sâhiblerine seytandan bir kiskirtma geldigi zaman üzerinde düsünürler ve
bir de bakarsin ki, her seyi görüvermîslerdir.»
(A´raf - 201)
Anlatildigina göre. Hz. Ömer her aksam ayaklarina kamçi ile vurarak kendi
kendine «Bu gün ne yaptin» derdi.
Meymun Ibni Mahran der ki; «Hiç kimse is ortagi ile hesaplasirken gösterdigi
titizligten daha büyügü iîe kendi kendini hesaba çekmedikçe takva sâhiblerinden
olamaz. Ortaklar dâima her isten sonra hesaplasirlar.»
Hz. Ayse'nin »rivayet ettigine göre. Hz. Ebû Bekir ölmek üzere iken ona «Ömer
'den daha cok sevdigim bir insan yok» dedi. arkasindan Hz. Ayse'ye «Nasil dedim»
diye sordu. Hz. Ayse duyduklarini kendisine tekrar edince Hz. Ebû Bekir
«Nazarimda Ömer'den daha degerli biri yoktur» dedi.
Bak ki; sözünü bitirir bitirmez nasil söyleyeceklerini arastirip sözünü düzeltmisdir.
Ebû Talha'yi namaz kilarken oyalayan bir kus olayi üzerinde sonradan düsünerek
evinin bahçesini pismanlik alâmeti olarak hazineye bagislamasi bu konuda hatira
gelen büyük bir titizlik numûnesidir.
Anlatildigina göre Ibni Selâm bir gün odun yüklü olarak görenler. «Yâ Ebû Yusuf,
ailen içinde ve kölelerinden bu isi yapabilecek olanlar var» deyince Ibni Selâm
onlara «Acaba bunu yapmama engel olacak mi diye nefsimi denemek istedim»
diye cevap verdi.
Hasan-ül Basrî buyurdu. «Mü'min nefsine hâkim olub onu Allâh adina hesaba
çeken kimsedir. Dünyada nefsini hesaba çekenlerin hesablasmasi kolay geçer.
Nefs muhâsebesi yapmadan hayat geçirenlerin. Kiyamet Günü hesaplasmasi çetin
olur»
Arkasindcn sözlerine devam eden Hasan-ül Basrî nefsi muhasebesini söyle
açikliyor.
«Mü'min ansizin, nefsinin hosuna giden bir davranisla karsi karsiya gelince
içinden «Vallahi sen benim hosuma gidiyorsun, sana ihtiyacim da var, fakat
seninle aramda engel var» iste bu emelden önce hesâb germektir.
Sonra sözüne söyle devam etmistir: Bazen bir seyde ifrata varir da içinden «Bu
davranisi niye isledim? Yemin ederim ki, buna karsi geçerli bir mazeretim yok.
Allah'in izni ile bu davranisi bir daha yapmamaya yemin ediyorum» diyerek yanlis
hareketi karsisinda pismanlik belirtir.
Enes Ibni Mâlik buyurur ki: «B ir gün Hz. Ömer evden cikti, ben de pesinden
çiktim, bir bahceye girdi, aramizda bir duvar vardi, duvarin arkasindan söyle
dedigini duydum. «Hattab oglu Ömer, mü'minlerin emiri, oh oh, Allah'a yemin
ederim ki, ya Allâh'dan korkarsin, yahud da azaba çarpilirsin.»
«Kendini kinayan nefse yemin ederim» mealindeki âyet hakkinda (Kiyâme - 2)
Hasan-ül Basrî buyurur ki; «Mü'min, su sözü neye söyledim, su yiyecegi niye
yedim, su içecegi niye içeyim diye kendini devamli olarak kinamaktan geri
durmaz. Günahkâr ise kendini kinamadan ömrünü geçirir.»
Mâlik Ibni Dinar buyurur ki: «Sen su kusurun sahibi degilmisin». «Bu kusurun
sahibi degil misin» diye nefsini kötüleyen ve arkasindan boynuna yular takp
Allâh'in Kitabi'na baglayan ve böylece Allah'in Kitabi'ni nefsine güdücu yapan
kimseye Allâh rahmet etsin! Iste nefsi denetim altinda tutmak böyle olur.
Meymun Ibni Mehran buyurdu ki; «Takva sahibi, kendini zâlim bir hükümdardan
ve pinti bir ortaktan daha titiz bir sekilde hesaba çeker.»
Ibrahim Et-teymi der ki: «Nefsim bir kere cennette imis gibi gösterildi
Meyvelerinden yiyor. Nehirlerinden içiyor ve genc kizlari ile kucaklasiyordum.
Diger bir keresinde de «cehennemde imisim gibi gösterildi. Zakkumdan yiyor,
irininden içiyor, zincir ve bukagilarini tasiyordum.
Ona dedim ki, «Ey nefsim, ne istersin.» «Tekrar dünyaya dönüp iyi emel islemek
istiyorum» dedi. Ona dedim ki. «O halde simdi emniyettesin. Firsat elindeyken iyi
amel isle.»
Mâlik Ibni Dinar buyurdu ki; «Haccâc'in bir hutbede söyle dedigini duydum;
«Hesabi baskasinin eline düsmeden kendisini hesaba çekene Allah rahmet etsin.
Amellerinin dizginini eline alarak ne için isledigine dikkat edene Allah rahmet
etsin, ölçüsüne ve tartisina dikkat eden kula Allah rahmet etsin.» Bunlan öyle
devamli söyledi ki sonunda beni aglatti.»
Ahnef Ibni Kays'in arkadaslarindan biri anlatir. «Onunla birlikte oldugum
müddetçe gece namazlarinizin büyük çogunlugunu duâ teskil ederdi. Bu arada
kandilin yanina gelir, parmagini yanasiya atese tutar, sonra nefsine söyle
seslenirdi.
«Hey Huneyf, falan gün, falan günâhi, filân gün filân kusuru niye isledin?»

__________________
-Eğer duanız olmasa RABBİMİN katında ne ehemmiyetiniz var.
-Başınıza gelen her musibet kendi yapıp ettikleriniz yüzündendir;kaldı ki Allah birçoğunu da bağışlar.
Alıntı ile Cevapla
Cevapla


Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Cevap Son Mesaj
Nefsini nasıl tanırsın? (Nefs tanıma) Meftunbirihvan Sorularınız 22 18.03.24 04:35
Nefs nedir? Nefs neden vardır? Nefs nasıl terbiye edilir? Torlak Tasavvuf Sohbetleri 1 22.09.22 20:10
Nefs-i Aşk HacıBayram Tövbeler & Uyarılar 8 16.03.21 22:14
Nefs-iniz, Nefs-imiz... twennywann islam & islami Konular 0 07.05.20 23:34
Nefs ruhumuzdur Hal Tasavvuf Sohbetleri 0 03.05.19 11:36


Tüm Zamanlar GMT +3 Olarak Ayarlanmış. Şuanki Zaman: 12:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
HavasOkulu.Com

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147