Zekat Konusuna bu açıdan baktınız mı? - Havas Okulu
 

Go Back   Havas Okulu > islam & Tasavvuf > islam & islami Konular

Acil işlemleriniz için instagram: @HavasOkulu
Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Stil
  #1  
Alt 18.05.20, 10:27
Torlak - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Daimi Üye
 
Üyelik tarihi: 17.09.18
Mesajlar: 848
Etiketlendiği Mesaj: 30 Mesaj
Etiketlendiği Konu: 0 Konu
Standart Zekat Konusuna bu açıdan baktınız mı?

İslam neden 80 gram altını (30.000 TL civarında) birikmiş ve üzerinden bir yıl geçmiş paradan zekât alıyor da 250.000 liralık evi olan ya 250.000 liralık arabası olan; ama 80 gram altını olmayan kişiden zekât almıyor?

İlginç değil mi?

1. Mesela üzerinden bir yıl geçmiş 30.000 liranız varsa zekât vermek zorundasınız. Hatta eviniz olmasa bile, arabanız olmasa bile fark etmez...

2. Ama bir eviniz ve arabanız olsa fakat 30.000 lira paranız olmasa zekât vermek zorunda değilsiniz? Bu ne kadar adil bir sistemdir?

3. İslam, parayı şahıs malı olarak görmez. Para kamu malıdır. Kamu malının saklanması İslam'a göre doğru değildir. Ancak bir yıl yetecek kadar ya da olağanüstü durumlarda lazım olacak kadar para biriktirme hakkınız var. Bu da 20 dinar yani yaklaşık 80-100 gram ağırlığında altın değeridir.

4. Bir kişi, tüm toplumun hakkı olan bir parayı (30.000) bir yıl boyunca elinde tutarsa, bir yıl sonra o paranın zekâtını vermelidir. Zira bir yıl boyunca tüm millete ait bir parayı kendi menfaati için hapsetmiş oluyor.

5. Şöyle demeyelim. 30.000 lirayı hapseden adam kamuya ne zarar vermiş olur ki? Evet, bir kişi ile zarar olmaz. Ama milyonlarca kişi bu kadar parayı evinde hapsedince tüm insanlar bundan etkileniyor. Piyasada yeteri kadar para dönmediği zaman fiyatlar da ona göre etkileniyor.

6. Ancak farzı misal toplam değeri 300.000 lira olan ev ve araba sahibi olan kişi ise bu kadar parayı kendinde tutmak yerine sahip olduğu parayı piyasaya sürmüştür. Yani parayı kendisinde saklamamıştır. Ev ve araba ise kamu malı değil, şahıs malıdır.

7. Bu nedenle İslam'a göre kiralık evde oturan; ama bir yıldan fazladır 30.000 lira parayı veya bu değerde altını yanında hapseden kişi, zekât vermelidir. Öte yandan kendi evinde oturan kişinin ek bir geliri yoksa zekat alabilir. Kimden mi? Kirada oturduğu halde evinde nisap miktarı kadar parayı yanında hapseden kişiden.😊

8. İslam, nizam ve kanun olarak muazzam faydalar taşır. Eğer İslam'da zekât sistemi işletilirse o ülkede fakirlik sıfıra düşer. O ülkede para, müebbet hapis cezasına çarptırılmış cani gibi evde hapsedilmez. Aksi halde her sene zekât ondan bir pay alır ve yıllar sonra onu tüketir.

9. İslam'daki zekât sistemi işletilirse sosyalizm avucunu yalar. İslam'daki zekât sistemi bile sadece tek başına tüm sosyalizmi bitirecek hikmetlere sahiptir.

10. Zekât, kişilerin insafına bırakılmayacak kadar önemli bir ibadettir ve kamu sorumluluğudur. İslam'da ilk savaş, fakirlerin hakkı olan zekât boykotçularına karşı açılmıştır. Dünyada fakirlerin hakkı için zenginlere savaş açan hiçbir nizam, hiçbir kanun, hiçbir anayasa yoktur.

Rabbim bizlere İslam'ın hakkını verecek güç versin!

__________________
Nesimi'ye sormuşlar;
O YAR ile hoş musun?

Hoş olayım olmayayım o YAR benim
Kime Ne!
Alıntı ile Cevapla
  #2  
Alt 18.05.20, 10:39
Torlak - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Daimi Üye
 
Üyelik tarihi: 17.09.18
Mesajlar: 848
Etiketlendiği Mesaj: 30 Mesaj
Etiketlendiği Konu: 0 Konu
Standart

Zekât almaya hak sahibi olan "borçlular" hakkında bazı değerlendirmeler ve notlar.

1. Zekât sekiz sınıfa verilir. Fakirler, miskinler, zekât memurları, müellefei kulub, köle azat etmekte, borçlular ve Allah yolunda olanlar, yolda kalmış olanlar.

2. Borçlular iki kısımdır: Şahsi olmayan borçlar. Mesela bir kişi kavga etmek üzere olan alacaklı verecekli arasına girip borçlunun borcunu üstlendiğini söylerse, bu kişi şahsi bir borcun altına girmemiş sayılır. Buna kan, diyet, kefalet gibi durumlarda başkasının borcunu üstlenmek de dahildir.

Böyle bir davranışta bulunan bir kişi zengin dahi olsa ona zekât geliriyle yardım edilebilir. O kişi zengindir diye kendi haline bırakılmaz.

3. Şahsi olan borçlar. Ticaret borçları, ev borcu, araba borcu, eve alınan beyaz eşya, mobilya ve benzeri borçlardır. Yani bizzat şahsın, kendisi için edindiği borçlardır.

Bu kişinin ise zaruriyattan ya da haciyyattan sayılan borçlarını kapatması için ona zekât verilebilir. Ev taksiti, araba taksiti, market borcu vb. Ancak bunun da şartı "israfa kaçmayan" bir borçlanma olması gerekir. Yani 30.000 liralık arabaya borçlanması gerekirken 200.000 liralık araba borcuna girmişse ona zekâttan yardım edilmez. Ev için de aynısıdır. Villa, rezidans, ultra lüks ev taksiti için zekâttan pay verilmez. Buna göre kişinin ne alırken borçlandığına bakılarak zekât verilir. Mesela evi olduğu halde ikinci ev borcuna giren kişiye zekât yardımı yapılmaz. Buna pahalı telefon, pahalı mobilya ve lükse kaçan tüm borçlar dahildir...

4. Kumar borcu, içki borcu, faiz borcu, uyuşturucu borcu gibi gayri meşru borçlar ise tek bir şartla ödenir. O da bu işlerden tevbe etmiş olması gerekir. Yani kumar borcu var ama sonradan tevbe etmiş ve kendisine çeki düzen verdiği biliniyorsa, bu borçlarını kapatması için zekât verilir. Ancak tevbe etmemiş ya da durumunda düzelme yoksa ona borcunu kapatması için zekât verilmez.

5. Borçlu olan kişiye borçlu olması nedeniyle zekât verilir. Ancak onun borcunu ödemeyeceği biliniyorsa ona zekât verilmez. Zira borcunu ödemesi için zekât alabiliyor.

Bu nedenle:

Bu kişilerin borcu, onlardan vekalet alınarak kapatılması gerekir. Aksi halde borcunu ödemesi için verdiğiniz zekât, başka yerlere harcanabilir.

6. Vekalet almadan da borçları kapatılabilir. Zira kişi ona zekât verdiğini söylemek zorunda değildir. Buradaki zekâtta temlik şahsın kendisi için değil, alacaklıları içindir. Bu ve benzeri nedenlerle ona haber vermeden de vekalet almadan da şahsın borcu kapatılabilir.

7. Peki, borçlu kişinin alacaklısı zekât veren kişi olursa ne yapılır?

Bu durumda o kişiye borcunu ödemesi için zekât verilir. Borçlu kişi de eline geçen parayı, kendisine zekât veren kişiye (alacaklısı) vererek borcunu kapatır. Ancak biraz önce de dediğimiz gibi borçlu grubuna dahil olanlarda esas temlik sahibi borçlu değil, onun alacaklısıdır. Bu nedenle zekât verecek kişi, ondan vekalet alarak veya maslahata göre vekalet almayarak onun borcunu silebilir.

Mesela market sahibi, dükkanından alış veriş yapmış bir fakirin borcunu ona haber vererek ya da vermeyerek zekât gideri olarak silebilir.

8. Peki, borcunu ödeme imkanı olmayan müflise ya da borcunu ödememek için kaçmış olan kişinin borcu zekât ile kapatılabilir mi?

Burası ihtilaflı olmakla birlikte günümüz için ve maslahat açısından böyle bir kişinin de borcu silinebilir. Mesela market sahibi, fırın, ev sahibi, ticaret sahibi kişi alacaklı olup kendisine borcu olan kişi de borcunu ödeme imkanına sahip değilse ya da kaçmışsa bu durumda ondan alacağını zekâttan sayabilir. Zira bu şekilde borcu olan kişi bazen doğup büyüdüğü şehri, borç utancından dolayı terk etmiştir. Ya da esnafa olan borcundan dolayı yanlarına gitmekten çekinmektedir. Ama borcunu ödeme imkanı da yoktur.

Böyle bir durumda alacaklı kişi ona haber vererek borcundan vaz geçtiğini söylemelidir. Alacaklı, almaktan vaz geçtiği bu borcu da zekât gideri olarak hesap edebilir.

9. Şahsi nedenlerden dolayı borçlu kişinin zekât alabilmesi için borcunu ödeyecek imkana sahip olmaması gerekiyor. Farzı misal 25.000 lira parası var. Ama bir de markete 5.000 lira borcu var. Bu kişinin market borcu zekât giderinden düşürülmez. Ancak market sahibi bunu bilmiyorsa hariç.

Yani siz, tanıdığınız bir adamın hem borcunun olduğunu biliyorsunuz hem de borcunu kapatacak parası olduğunu biliyorsunuz. Bu durumda ona "borçlu olduğu için" zekatınızı veremezsiniz.

10. Borcuna vefalı olmayan, eline geçen parayı borcuna ödemek yerine fuzuli şeyler almakla tanınan, eline geçen parayı israf ve gayri meşru şeylere harcayacak olan ya da borcunu ödese bile yine fuzuli borçlar altına girecek olan kişiye zekât verilmez. O kişi kendi haline bırakılır. Zira zekatın amacı olan borcun kapatılması ve insan onurunu kurtarma gibi maslahatlar gerçekleşmemiş olacaktır.

Yani mutlak anlamda herkesin de borcu zekât gideri ile kapatılmaz.

Allah teâlâ borçlu kardeşlerimize hayırlı kapılar ihsan eylesin!
Âmin

__________________
Nesimi'ye sormuşlar;
O YAR ile hoş musun?

Hoş olayım olmayayım o YAR benim
Kime Ne!
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Etiketler
zekat


Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Cevap Son Mesaj
Namaza hiç bu açıdan baktınız mı ? Rahle Namaz 0 15.04.22 16:35
Zekât ve Cimrilik Swordsfish islam & islami Konular 0 21.06.20 20:17
Zekat Swordsfish islam & islami Konular 0 21.06.20 20:03
acıdan shahkhu Tasavvuf Sohbetleri 0 11.06.20 07:46
Bilimsel Açıdan Diş Çürükleri Havasokulu Ağız ve Diş Sağlığı 3 07.03.18 13:45


Tüm Zamanlar GMT +3 Olarak Ayarlanmış. Şuanki Zaman: 14:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
HavasOkulu.Com

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147