#51
|
|||
|
|||
el-Cebertî, Acâibu’l-Âsâr‘da, 1188 yılı olaylarını anlattığı bölümde1) babası Mısır müftüsü ve meşhur Hanefî fakihi Bedruddîn el-Hasen b. İbrâhîm ez-Zeyla’î el-Cebertî’nin biyografisini verirken birçok hocadan okuduğu kitapları ve aldığı icazetleri zikreder. Bu cümleden olarak “Bâ Alevî” diye bilinen Ömer b. Ahmed b. Akîl es-Sakkâf el-Mekkî’den aldığı icazete de yer verir. Orada el-Esmâu’l-İdrîsiyye (veya Erba’în-i İdrîsiyye)‘nin Şihâbuddîn es-Sühreverdî2) kanalıyla gelen sened silsilesi de yer almaktadır. Söz konusu silsilede es-Sühreverdî’den yukarıya doğru yer alan isimler şöyledir: Vecîhuddîn Ammûye → Ahmed el-Esved ed-Dîneverî → Memşâd ed-Dîneverî → el-Cüneyd el-Bağdâdî → Seriyy es-Sekatî → Ma’rûf el-Kerhî → Dâvud et-Tâî → Habîb el-Acemî → el-Hasenu’l-Basrî → Hz. Ali (r.a) → Efendimiz (s.a.v).3)
Söz konusu Esma‘nın senedle gelmiş olması güvenilebileceği anlamına gelmez. Zira bu senede yakından baktığımızda dikkatimizi çeken önemli hususlar bulunduğunu görüyoruz: Şihâbuddîn es-Sühreverdî’nin hemen üzerinde yer alan Vecîhuddîn Ammûye’nin kimliği. Şu ana kadar es-Sühreverdî’nin bu isimde bir şeyhine rastlamadım. Buna mukabil, es-Sühreverdî’nin sened silsilesini takip ettiğimizde karşımıza ilk çıkan isim Avârifu’l-Ma’ârif yazarı Dıyâuddîn Ebu’n-Necîb Abdülkahir b. Abdillâh es-Sühreverdî’dir ki, şeyhi ve amcasıdır. Tasavvuf hırkasını da ilk defa onun elinden giymiştir. Ona hırka giydirense, amcası Vecîhuddîn b. Ammûye’dir. 4) el-Cebertî’nin yukarıda adı geçen eserinde muhtemelen bir müstensih veya baskı hatası sonucu bu isim “Ammûye diye bilinen Vecîhuddîn” şeklinde zikredilmiş olmalıdır. Eğer bu doğruysa, el-Esmâu’l-İdrîsiyye‘nin sened silsilesinde Şihâbuddîn es-Sühreverdî ile dedesi Vecîhuddîn b. Ammûye arasında en az bir kişi daha bulunmalıdır. Bu durumda senedin daha ilk halkasında bir kopukluk bulunduğunu söylemek durumundayız. Diyelim ki Vecîhuddîn Ammûye, benim tesbit edemediğim bir isimdir ve Şihâbuddîn es-Sühreverdî’nin kendisiyle görüşebileceği bir zaman aralığında yaşamıştır. Ancak bu defa da onunla, senedde onun hemen üstünde yer alan Ahmed el-Esved ed-Dîneverî arasında koskoca bir aralık vardır. Zira Ahmed el-Esved ed-Dîneverî, Avârifu’l-Ma’ârif sahibi Dıyâuddîn es-Sühreverdî’nin dedesi Sa’d b. el-Hüseyn’e hırka giydiren zattır.5) Bir başka ifadeyle Ahmed el-Esved ed-Dîneverî ile Vecîhuddîn Ammûye arasında bir kuşak vardır. Söz konusu kopuklukların ne anlam ifade ettiği şuradan da anlaşılabilir: Bu silsilede yer alan Memşâd ed-Dîneverî 299/911 yılında vefat etmiştir.6) Şihâbuddîn es-Sühreverdî’nin vefat tarihi ise 632/1234’dir. Bu iki zat arasında (hicrî tarihlendirmeyle) 333 yıllık bir zaman aralığı vardır. Ancak senedde bu ikisi arasında yer alan ravi adedi sadece 2’dir. Nitekim el-Cebertî, Efendimiz (s.a.v)’in Hz. Ali (r.a)’a öğrettiği bir zikrin aşağıya doğru hangi silsileyle geldiğini zikrederken Memşâd ed-Dîneverî ile Diyâuddîn es-Sühreverdî arasında tam üç ravi ismi zikreder. Şihâbuddîn es-Sühreverdî’ye geldiğimizde bu sayı kaçınılmaz olarak 4’e çıkacaktır ki normali de budur.7) Özetle, el-Hasenu’l-Basrî’nin Hz. Ali (r.a)’den rivayetinin bulunup bulunmadığı konusunda rical otoriteleri arasındaki ihtilaftan sarf-ı nazar ederek söylersek, Erba’în-i İdrîsiyye veya el-Esmâu’l-İdrîsiyye adıyla nakledilen esmanın muttasıl (kesintisiz) bir senedi yoktur. Bu bakımdan bu isimlerin nakledildiği rivayete “Efendimiz (s.a.v)’den nakledilmiş” gözüyle bakamayız.Öte yandan bu rivayetin elimizdeki Hadis kaynaklarında yer almıyor oluşu, onu ihtiyatla karşılamamızı gerektiren bir başka sebeptir. Allah Teala’nın güzel isimleri gibi son derece önemli bir muhtevaya sahip olduğu halde bu rivayetin hiçbir Hadis kitabında yer almamış olması elbette üzerinde düşünülmesi gerekin bir noktadır. Bu yazdıklarım, söz konusu Esma‘nın sadece senediyle ilgilidir. Muhtevası, Cübbeli hocanın bu muhteva üzerinden ticaret yapması ve bunun yol açtığı yankılar da üzerinde müstakil olarak durulması gereken konular. |
#52
|
|||
|
|||
مَنْ كَذَبَ عَلَيَّ مُتَعَمِّدًا فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ
“Kim söylemediğim bir sözü bana atfederse,[2] ce*hennemdeki ye*rine hazırlansın kettani mütevatir hadisler ilim bl |
#53
|
|||
|
|||
Güzel faydalı paylaşımlar fakat, bu konunun degısık sekılde olanları acılmıs.20.esma farklı şekilde yazılmıs.Hangisinin yazılışı doğrudur.Anlam kaymaması ve doğrusunu o şekilde uygulamak adına öğrenmek isteriz.
[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] En son paylaştığım link @[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ya ait.Allah hepsinden razı olsun. @[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] @[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] @[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]. |
#54
|
||||
|
||||
Anlam ve yazım kayması olabilir evet.
[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Bunu okuyun. Bir hata gözüme çarpmadı yinede kontrol edeceğim.
__________________
öLürüm yoLuna öLürümde yine boyun eğmem, yakarım dünyayı uğruna ama sana eğiLmem.. öyLe sInIrsIz öyLe Derin öyLe Çok Severim ki KORKARSIN!! Kuruyup çöLe dönsemde Pare Pare oLsamda YENiLMEM!!.. |
#55
|
|||
|
|||
Doğrusu:
Ya Rahime küllü sarihin ve mekrubi"v" ve "Ğ""ı"yasehü ve meazeh. "Ya Rahim" ---------- Post added 26.06.19 at 11:46 ---------- Düzeltme: sarihin kısmında da sarihiv veya sarihin denilebilir. Önemli olan ĞIyasehu kısmı ve sonuna Ya Rahim eklenmesi. |
#56
|
|||
|
|||
Arapcası @[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] nın yazdığı gibi makbul müdür. @[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
Rabbigfir ile başlayan bölümde yazılacak mı. Doğru şeklinin arabcasını yazarmısınz @[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] |
#57
|
||||
|
||||
Müminun suresindeki ayet o yaz tabi.
__________________
öLürüm yoLuna öLürümde yine boyun eğmem, yakarım dünyayı uğruna ama sana eğiLmem.. öyLe sInIrsIz öyLe Derin öyLe Çok Severim ki KORKARSIN!! Kuruyup çöLe dönsemde Pare Pare oLsamda YENiLMEM!!.. |
#58
|
|||
|
|||
|
#59
|
|||
|
|||
AbdudDaim
Rahim isminin havvasi konusunda fikrinizi almak isterim sübhaneke esmasının farkı nedir? |
#60
|
|||
|
|||
@[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
Esmalarin birbirlerine ustunlugu oldugunu dusunmuyorum. Varsa da en dogrusunu Allah cc bilir. Fazilet acisindan bakacak olursak da hicbir kitap esmalarin tum faziletini yazamaz. Bahsettiginiz 1. İsim farkli kaynaklarda varisehu ile bitiyor. Cubbelide ise razigahu ve rahimehu kismi eklenmis. Ekleyen de bir Allah dostu. Kitapta Rahim esmasinin faziletleri cok daha fazla gosterilmis. Hatta yok yok faziletlerinde. Birinci ismin faziletleri ise cok az tutulmus. Ama bundan birinci ismin daha az faziletli oldugu manasi cikmaz. Birinci ismin tamamen kendi gorusume gore artilari şunlar; 1. İsmin Yunisiye duasi (enbiya 89) ile cok benzer bir tarafi var. Yunisiye zikrinin faziletleri meşhurdur. 1. İsimde Kelimei Tevhid vardir ki en buyuk zikir de La ilahe illallah tir. Bunda şüphe yoktur. Yine 1. İsimde Allahu Tealanin baki oluşu, rizik veren ve merhametliler merhametlisi oldugundan bahseder. Bir taşta 4-5 kuş vurmus gibi olunur bu ismi zikrederken. Yalniz her bir zikirde mananin tefekkur edilmesi gerekmekte. İşin içine tefekkur girince 20. İsim de tek basina her şeyi kaplar. Bana desen ki ben sadece 1 esma zikredecegim. 1 mi 20 mi daha uygun diye sorarsan ben birinci esmayi tercih etmeni oneririm. Ama dersen ki ben fazileti mazileti geçtim. Ben sadece Rabbimi zikretmek, O'nun rahmetine, merhametine, lutfuna ve affina siginarak bir yasam surmek istiyorum dersen sana şunlari zikretmeni tavsiye ederim. 1-4-14-16-17-20-37-39 Subhaneke, Rahman, Kafi, Hannan, Mennan, Rahim, Kerim, Karib Burada Kafi ismi digerlerinden siyrilir. Cunku tefekkur dairesinde Allah esmasi ya da Kafi esmasi zikredilirken ne niyetle zikredilirse o niyet ve o fazilet gecerli olur, tecelli eder. Yani Ya Kafi derken Rabbimizin Kerem oldugunu dusunerek zikir edersek Kafi ile birlikte Kerem esmasi tecelli eder. Kafi derken Rezzak esmasinin manasini dusunursek Rezzak esmasi tecelli eder. Tek esma secilecekse1. Esma, 14. Esma veya 3. Esma da tercih edilebilir. |
|
|
Benzer Konular | ||||
Konu | Konuyu Başlatan | Forum | Cevap | Son Mesaj |
Esma-i Erbain idrisiyye Şerhi - 1. isim ve Havasları | MrBerkHD | Esmai idrisiyye | 12 | 16.04.24 01:38 |
Salat-ı Tefriciye nedir, faziletleri nelerdir | alibey | Sorularınız | 5 | 04.08.20 00:34 |
7 ayetler nedir faziletleri nelerdir | lahinzp | Sorularınız | 2 | 19.03.19 21:52 |
Esma-i idrisiyye | Lokman | Esmai idrisiyye | 12 | 15.06.18 21:00 |
Önemli ve Pratik bilgiler | Adalet | Pratik Bilgiler | 4 | 26.01.17 21:37 |