Havas Okulu - Tekil Mesaj gösterimi - Kazanılan Bir Sevap Başkasına Bağışlanabilir mi ?
Tekil Mesaj gösterimi
  #2  
Alt 12.09.24, 07:51
Yusufiyeli - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
☆Yusufiyeli Yusufiyeli isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Manevi
 
Üyelik tarihi: 24.09.16
Bulunduğu yer: Trabzon
Mesajlar: 3,245
Etiketlendiği Mesaj: 247 Mesaj
Etiketlendiği Konu: 0 Konu
Standart

Alıntı:
havasyolcusu Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
Kazanılan bir sevap başkasına bağışlanabilir mi ?
İbadetler Üç Kısımdır:
a- Bazı ibadetler vardır ki Allah bunun sevabını sadece sahibine ait kılmış, başkasına aktarmasına müsaade etmemiştir. Mesela; iman. Bir mümin cennete girebilsin diye imanını kâfir yakınına bağışlamak istese, icma ile bu hak ona tanınmamıştır
b- Bir kısım ibadetler de vardır ki onların sevabını kişinin ölene bağışlaması konusunda Allah’ın izin verdiğinde âlimler ittifak etmiştir. Bunlar sadaka vermek, köle azat etmek gibi malî ibadetler ve mesela hac gibi vekâletle yapılabilecek ibadetlerdir. Dua da bu gruptandır. Bunlar ölü için mirasçısı tarafından yapılabileceği gibi başkası tarafından da yapılabilir.
c- Kur’an okumak, namaz kılmak, oruç tutmak gibi sırf bedenle yapılan ibadetlerin sevabının ölüye ulaşıp ulaşmayacağı konusu ise ihtilaflıdır
Şafiî ve Malikilere göre bu ibadetin sevabı ölüye gitmez Bunlar, “İnsan için kendi çalışmasından başka bir şey yoktur.” (Necm suresi ayet 39) ayetini ve “İnsan ölünce üç şey hariç ameli kesilir.” hadisini delil aldılar .Hanefî ve Hanbelîler’e göre kişi namaz kılsa, oruç tutsa, sadaka verse veya Kur’an okusa ve sevabını ölü veya diri birine bağışlasa caiz olur ve ehl-i Sünnet ve’l-cemaate göre sevabı ona ulaşır Hanbelî İbni Kudâme şöyle diyor: “Hangi ibadet olursa olsun yapar, sevabını Müslüman ölüye bağışlarsa, inşallah ona faydası olur. Dua, istiğfar, sadaka ve farz ibadetlerin edası -eğer bu farzlar vekâletle yapılanlardan ise- konusunda bir aykırı görüş bilmiyorum.” Onlar birçok delilin zahirini delil gösterdiler. Kur’an-ı Kerim’den delilleri şu iki ayettir: “Onlardan sonra gelenler şöyle derler: Ey Rabb ’imiz, bizleri ve imanla bizleri geçen kardeşlerimizi bağışla.” (Haşr suresi ayet 10), “Kendi günahın ve mümin erkek ve kadınların günahı için af dile.” (Muhammed suresi ayet 19)Ayrıca başkası yerine hac yapmanın sahih oluşunu delil gösterdiler. Bu da onun gibidir. Muhaliflerin delillerine de şu cevabı verdiler: Başkasına sevabın ulaşması, aslında o kişinin kendi çalışmasıdır ki o da imanıdır. “İnsan için çalışmasından başkası yoktur.” ayetine de o “İnsan için çalışmasından başkası farz olmaz.” anlamınadır, diye cevap verdiler .Müminin mümin kardeşi hakkında dua etmesinin dine uygun olduğunda ihtilaf olmayışı, onun adına sadaka verilmesi, onun yerine hac yapılabilmesi gibi hususlar “ölüye ulaşır” şeklindeki cumhurun görüşünü râcih (kuvvetli) kılıyor. Bu da sevabın ölüye ulaşması ve Allah’ın lütfu ile kabulü için yapılan bir duadır. Bunda çokça Kur’an okumaya, ibadet ve taatte bulunmaya teşvik vardır, elhamdülillah.

__________________
Yunusça sevgimizden anlamayana cevabımız Yavuzca olacaktır...
Alıntı ile Cevapla
 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147