Birde bu kıssada anlatılan ifrit belkısın tahtını getirmek isterken ,ondan evvel davranan ismi azamı bilen bir insanoğlu Asaf bin Berhaya ki Allah'ın veli kullarındandır.Süleyman A.s gözünü daha kırpmadan tahtı getirmiştir.Buradan şunu anlıyoruz ki,insanoğlu maddesel olarak cinlerden düşük olsa bile ,ruhen terakkiye açık ve yeteneklidir.Cinler fıtrat olarak yükselmeye yatkın değildirler,ama insanoğlu kamil olmak için ,kemalat sahibi olup Allah'ı bilme ilminde yol almaya uygun bir fıtrattadır.Bu fıtrat ki yeri gelir insanoğlunu yedi kat göklere çıkarır ,meleklerden bile üstün kılar ,yeri gelir hayvandan bile dağa aşağılara yuvarlar! Mümin bir insan tarikata uygun donanımdayken ,kalbini masivadan temizlemesiyle Allah'a tez vasıl olup cinlerin belkide senelerce gideceği yolu bir anda alır.Müslümanda olsa cin taifesi bu yolda çoğu kere tökezler,duraksar ve ilerleyemez.
|