Kur'an-ı Kerim'de Allah'ın meleklere, yer yüzünde halife olarak yaratacağı
Adem'e secde etmelerini emrettiğine dair ayetlerden ve bu ayetlerin bir arada
değerlendirilmesinden ortaya çıkan hususları şu şekilde özetleyebiliriz.
1- Bu secde emri, meleklere Hz. Adem yaratılmadan önce haber olarak
verilmiş, Adem'in· yaratılması tamamlanıp ruh üflenmesinden ve meleklerdem üstün
olduğunu gösteren isimlerin öğretilmesinden sonra tüm melekler tarafından topluca
ve aynı anda gerçekleştirilmiştir.
2- Adem'e secde emrini veren ayetlerde geçen lam harf-i ceri, meleklerin
bizzat Adem'in şahsına secde ile emrolunduklarını gösterir. Bu emri veren Allah
olduğu için yapılan secde, aynı zamanda Allah'a itaattir. Bu emri yerine getirmeyen
lblis, meleklerden ayrılarak Allah'a karşı gelenlerden olmuştur.
4- Bu secde ibadet secdesi anlamında değildir. Allah'tan başkasına
yapılması emredilen secde yüceitme ve selamlama anlamındadır.
3- Söz konusu secde, terim anlamında gerçekleşmiş olabileceği gibi, lügavi .
anlamda veya daha farklı bir şekilde de gerçekleşmiş olabilir. Bizim böyle bir şeyi
tespit imkanımız yoktur. Hakikatini tam olarak bilemediğimiz varlıklar olan melekler
aynı zamanda fiziksel bir anlam da taşıyan secdeyi kendi varlıklarıyla mütenasip bir
tarzda yerine getirmişlerdir. Ancak burada meleklerin seedesinin şekilselliği değil deonun içerdiği anlam öne çıkarılmalıdır.O da Allah'ın emri ge(eği meleklerin, Adem'in
şahsında, insana saygı sunma, onu yüceitme ve selamlamalarıdır. Allah, meleklerin
Adem'e secdesini, saygı gösterme, yüceitme ve ilaalın en yüksek şekli sayılan
secde kavramıyla bize anlatmaktadır .
Alıntı
Kuran'da Meleklerin Hz Adem Aleyhisselama Secdesinin Yorumu
|