Alıntı:
JustMention Nickli Üyeden Alıntı
Hakkınızı helal edin abim 🙏🤚
|
Helal olsun
Alıntı:
Luckheart Nickli Üyeden Alıntı
Kuran'da Allah'ın 99 TS neden daha fazla sıfatı vardır, birisi tutturmuş 99 diye öyle kalmış, oysaki daha fazla ismi var
|
Esma-i Hüsna hadisi sadece Ebu Hüreyre’den nakledilmiştir. Rivayetlere baktığımızda iki tür metinle karşılaşırız:
1. 99 ismin zikredilmediği rivayet. Bunu Buhari ve Müslim nakletmiştir. Bu rivayet sahihtir.
2. 99 ismin zikredildiği rivayet Bunu da Tirmizi, İbn Mace, Beyhaki ve hakim nakletmiştir. İbn Mace, Beyhaki ve hakim rivayeti zayıftır. Tirmizi rivayetine gelince onda Velid b. Müslim vardır. Tedlis sahibidir. Ancak bununla birlikte Velid b. Müslim’den nakledilen başka tariklerde isimler zikredilmemiştir bu durumda idrac ihtimali ( Sözlükte “eklemek, ilâve etmek” anlamındaki derc kökünden türeyen müdrec kelimesi “kendisine ekleme yapılan şey” demektir. Terim olarak senedinde veya metninde bir fazlalık bulunan hadisi ifade eder. Böyle bir ilâveye idrac denir.) kuvvet kazanmaktadır. Metinde ızdırab (Metinden dolayı muztarıb sayılan hadise, Fatıma
binti Kays’ın şu hadisi örnek gösterilmektedir:
“Hz. Peygamber (s.a.s)’e zekât hakkında
sorulduğu zaman o, “Malda zekâttan başka bir hak vardır” dedi.
İbn Mace’de ise yine Fatıma binti Kays’dan şöyle
rivayet edilmektedir. “Malda zekâttan başka bir hak yoktur”
Görüldüğü gibi bu iki metin arasında hem lafzen
hem de manâ itibariyle ıztırab vardır ve bu rivayetler te’vil kabul etmediği
gibi birbiriyle te’lif edilmesi de mümkün değildir.
Eğer bu mümkün olsaydı, hadis üzerinden ızdırab kalkardı.)
İsimlerin sayısı problemlidir. İsimlerin müdrec (Müdrec kelimesi, bir şeyi bir şeye eklemek veya içine sokup yerleştirmek manasına gelen idrac'dan ism-i mef'uldiir.) olma sebepleri ise şunlardır.
1. Halid Velid b. Müslim’den isimler olmaksızın nakledilmiştir.
2. Hadis, başka tariklerden de isimler olmaksızın rivayet edilmiştir.
3. Bazı selef alimlerinin isimleri Kur’an’dan çıkarmaya çalışması çalışması da idrac ihtimalini güçlendirmektedir. Hadis, sabit olsaydı buna gerek duymazlardı.
4. Pek çok münekkid alim isimlerin Hz. Peygamber’in kelamı olmayıp müdrec olduğunu beyan etmiştir. Bu alimler şunlardır: Davudi, Beyhaki, İbn Teymiye, İbn Kesir, İbn Hacer, İbnu’l-Vezir ve San’ani
Sonuç olarak isimler sahih olarak Hz. Peygamber’den sabit olmamıştır. Bu konuda nakleden rivayet ya senet ya metin ya da her iki cihetten zayıftır