Allah Teâlâ’nın sıfatları sayısızdır. Hepsini bilmek ve kavramak bizim için mümkün değildir. Lâkin Kur’ân-ı Kerîm’de bir insanın Allah’a imanını sağlayacak kadar bildirilen sıfatlar vardır ki bunlar, O’nun kemâlini ifade eder. Lütuf ve inayetlerini, kuvvet ve kudretini, büyüklük ve yüceliğini gösterir. Allah Teâlâ’nın sıfatlarının bir kısmı zatına mahsustur. Bu bakımdan, bu sıfatlara Zatî sıfatlar adı verilir. Zatî sıfatlara, sıfat-ı selbiyye, tenzihiyye, nefsiyye ve vücudiyye adları da verilir. Selbi ve tenzihi denmesinin sebebi: Bu sıfatların zıtlarını Allah Teâlâ’dan kaldırdığımız ve O’nu, öyle noksanlıklardan tenzih ve takdis ettiğimiz içindir. Nefsi ve vücudî denmesinin sebebi ise Allah Teâlâ’nın nefsine ve hakiki varlığına ait oluşundan dolayıdır. Bir de Allah Teâlâ’nın kâinatla alâkalı, Allah’a ispat ve isnat olunan sıfatları vardır ki, bunlara Subutî sıfatlar adı verilir. Subutî sıfatlara, Allah Teâlâ’da sabit olan manalar ve hakikatlerden dolayı manevî sıfatlar adı da verilir. Buna göre, bu sıfatlar Allah Teâlâ’nın zatiyle alâkalı olarak düşünülürse manevî, kâinatla alâkalı olarak düşünülürse Subutî olur.[ Din Dersleri, A. Şeref Güzelyazıcı, s: 108.]Allah Teâlâ’nın sıfatlarını Selbi ve Subutî olarak ayırmak, öğretme ve öğrenme kolaylığı dolayısıyla sonradan meydana çıkmıştır. Bundan önce, sıfatlar, mezhep münakaşalarından dolayı Zât ve Fiil sıfatları adı altında inceleniyordu.[ Kur’ân-ı Kerîm’den âyetler (İslâm Esasları), Y. Ziya Yörükân, s: 9 dipnotu.]Öğretmek ve öğrenmek bakımından Selbi (Zatî) ve Subutî sıfatlar diye ikiye ayırdığımız Allah Teâlâ’nın sıfatlarını şimdi teker teker sayalım. Zatî Sıfatlar Allah Teâlâ’nın zatına mahsus sıfatları altı tanedir. Bunlar: Vücud, Kıdem, Bekâ, Vahdâniyyet, Muhâlefetü’n-lil-Havâdis ve Kıyâm bi-nefsihidir. Allah Teâlâ’nın Subutî sıfatları sekiz tanedir. Bunlar: Hayy (Hayat), İlim, Semi’, Basar, Kelâm, Kudret, İrade ve Tekvin’dir.
__________________
Yunusça sevgimizden anlamayana cevabımız Yavuzca olacaktır...
|