Akik taşlı yüzük takmaya dair hadisler.[ İbnu’l-Kayyım, Tehzîbu’s-Sunen,] Ukaylî bu hususta Hz. Peygamber’den sabit bir şey bulunmadığını belirtir. Ukaylî bu sözü, Ya’kûb b. Velîd el-Medînî’den “akik taşlı yüzük takın, çünkü o mübarektir” hadisini naklettikten sonra söyler.[ Ukaylî, Duafâ, IV/449, 2076.] İbnu’l-Cevzî de aynı hadisle ilgili tarikleri sıraladıktan sonra hiçbirisinin sahih olmadığını söyler.[ İbnu’l-Cevzî, Mevdûât, III/56-9.] Aclûnî’nin değerlendirmesi de böyle olup,[ Aclûnî, Keşfu’l-Hafâ, I/299-300, rakam: 958] Elbânî de yaklaşık aynı lafızlara sahip olan dört hadisi mevzu saymıştır.[ Elbânî, Daîfe, I/396-400, rakam: 226-30]Aliyyu’l-Kârî ise bu genellemeye karşı çıkar. Bu hadisin hepsi de son derece zayıf pek çok tariki olduğunu, hadisi Deylemî’nin birçok tarikle rivayet ettiğini,[ Deylemî, II/85-6, rakam: 2140-2.] bunun ise bir aslının olduğunu gösterdiğini belirtir. Yine o, Mutarrizî’den naklen, İbrahim el-Harbî’nin hadisin sahih olduğunu söylediğini aktarır.[ Kârî, Esrâr, s. 171, rakam: 133] Sehâvî de hadisin tüm tariklerinin son derece zayıf olduğunu söyledikten sonra, en nihayet bu hususta bir şeyin sabit olduğunu söylemenin imkân dahilinde olduğunu belirtir.[ Sehâvî, Mekâsid, s. 153-5, rakam: 311] Nitekim Suyûtî de ilgili hadislerden birisinin Hatîb[Hatîb, Târîhu Bağdâd, XI/251, rakam: 6000] ve İbn Asâkir tarafından rivayet edildiğine işaret eder[Suyûtî, Leâlî, II/272.] ve el-Câmiu’s Sağîr’de hadise zayıf der.[ Suyûtî, el-Câmiu’s-Sağîr, I/502, rakam: 3263-4] Munâvî de hadisin zayıf olduğunu söyler.[ Munâvî, Feydu’l-Kadîr, III/235, rakam: 3263-4. Ayrıca bkz. Şevkânî, Fevâid, 178-9, rakam: 557-8; İbn Arrâk, Tenzîhu’ş-Şerîa, II/270, rakam: 11-2; II/275, rakam: 31] Kanaatimizce, tüm rivayetler göz önünde bulundurulduğunda söylenecek söz “en iyi ihtimalle zayıf olduğu ”dur.(Sahih Hadis Bulunmayan Konular Enbiya Yıldırım ENSAR NEŞRİYAT)
__________________
Yunusça sevgimizden anlamayana cevabımız Yavuzca olacaktır...
|