KINA
Ağızda ve dilde çıkan yara ve kabarcıklara, ateşli şişliklere iyi gelir. Pişirilmiş kına suyu ateş yanıklarına iyi gelir. Kına, saçı kızartır ve güzelleştirir. Tırnakların kırılmasını önler.
Çiçek başladığı zaman hastanın ayaklarına kına yakılırsa, çiçek gözüne sirayet etmez. Bu tecrübe edilmiştir. Ümmü Seleme (r.a.) şöyle rivayet ediyor:
“Rasûlullâh Efendimizin bir yerinde çıban çıkar veya bir yerine diken batarsa muhakkak oraya kına vururdu.” (Tirmizi, İbni Mâce)
Buhârî “Tarih”inde şöyle rivayet ediyor:
“Her kim Rasûlullâh (s.a.v.)e başından şikayet ederse “Kan aldır”, ayaklarından şikayet ederse “Kına yak” derdi.” (Ebu Davud)
Bir rivayette de buyuruluyor ki:
“Allah katında en sevimli ağaç kına ağacıdır.”
Ebu Hureyre de Peygamber (s.a.v.) in:
“Yahudi ve Hıristiyanlar sakallarını boyamazlar. Siz boyayarak onlara muhalefet edin” hadisini rivayet etmiştir. (Buhârî, Müslim)
Ahmed bi. Hanbel diyor ki:
“Ağaran saçlarınızı boyayın. Çünkü Yahudi ve Hıristiyanlar boyamazlar.” (Tirmizi hadisin hasen olduğunu bildirmiştir.)
Yine Ahmed b. Hanbel Hazretleri şöyle demiştir:
“Ömründe bir defa da olsa saçlarını boya, Yahudilere benzeme.”
Hz. Ebu Zerr, şu hadisi rivayet ediyor:
“En güzel saç boyası kına ile çivit otudur.”
Siyah boya kullanmak ise mekruhtur.
Ebu Rafi’ (r.a.)den rivayet edilmiştir:
“Peygamberimiz (s.a.v.)in yanında idim. Elini saçlarına sürdü ve: “Saçlarınızı boyaların efendisi kına ile boyayın. Çünkü kına cildi güzelleştirir, cima gücünü arttırır.” (Ebu Nuaym)
Enes (r.a.) şöyle rivayet ediyor:
“Saçınıza kına yakın. Çünkü o gençliğinizi, güzelliğinizi ve iktidarınızı arttırır.” (Ebu Nuaym)
Muvaffak Abdüllatif diyor ki:
“Kınanın rengi hoş bir renktir. Muhabbeti tahrik eder. Kokusu hoştur. Muhammed b. Hanefiyye, İbni Sirin ve daha birçok büyükler saçlarına kına yakarlardı. Hz. Ebu Bekir, Ömer ve Ebu Ubeyde de (r. anhüm) saçlarını boyarlardı.
İbni Ömer ise sakalını sarıya boyar ve: Rasûlullâh (s.a.v.)in sakalını sarıya boyadığını gördüm” derdi.
Yukarıda geçtiği üzere Rasûlullâh (s.a.v.)in yaraya ve diken batan yere kına koymasının sebebi şudur: Çünkü yaranın ilacı, üzerindeki rutubeti kurutmaktır. Bu rutubet gidince yerine et biter. İşte kına da bunu yapar.
Diken konusu da şöyledir: Kınada, uzvu genişleterek çekme gücü vardır. Böylece dikenin çıkmasına yardım eder.
Yün kumaşın arasına kına çiçeği konursa kumaşı güzelleştirir ve güveden korur.
Bazı tecrübeliler şöyle demiştir:
Kim kına yaprağını suda ıslar, sonra sıkar da bunu günde on dirhem şekerle birlikte kırk dirhem içerse ve buna yirmi gün devam ederse ona cüzzam tesir etmez. Ancak üzerine kuzu eti yemelidir. Eğer gene de iyi olmazsa artık onu hiçbir şey iyi etmez.
|