Gayb sadece geleceği ihtiva etmez. Gayb kelimesi Arapçada gizli kalmak gizlenmek görünmezlik gözden uzakta olmak ve güneşin batması gibi anlamlara gelirken Ragıp el- İsfahani gaybı duyu organlarının dışında kalan ve akıl ile anlaşılmayacak kadar gizli ve insan bilgisinin dışında olan varlık anlamında kullanmaktadır. ( Müfredat; Kur'an Kavramları Sözlüğü (Ciltli; Şömizli; Şamua)Rağıb El-İsfahani Çıra Yayınları 2017 Sayfa 616-617) Gayb kelimesinin zıddı ise gözle görülebilen varlık anlamına gelen şühud kelimesidir. Bu bağlamda gayb ve şehadet kelimeleri Kuran’ı Kerim’de birbirinin mukabili olarak kullanılmaktadır.(Enam suresi 73.ayet, Tevbe Suresi 94. Ayet Rad suresi 9. Ayet Muminun suresi 92. Ayet, Secde Suresi 6. Ayet Zumer suresi 46. Ayet Haşr Suresi 22. Ayet Cuma suresi 8. Ayet Tegabün suresi 18. Ayet) Ayetlerde kullanılan gayb kelimesi duyularla algılanamayan fizik ötesi durumları ve olayları ifade ederken şehadet kelimesi ise duyu organlarıyla algılanabilen fiziki olayları ve hadiseleri belirtmektedir. Bu açıdan gaybın muhteviyatında gizemlilik sır perdesi bilinmezlik ve duyu organlarıyla donatılmış olan insanın bilgisinin dışında gerçekleşen olay ve olgular yatmaktadır. O halde gayb normal bilgi yolları dışında malumat sahibi olamadığımız geçmişteki olaylar duyu organlarıyla algılayamadığımız şimdiki ve geleceğe ait olaylardır.
__________________
Yunusça sevgimizden anlamayana cevabımız Yavuzca olacaktır...
|