Hz. İsa'nın yerine kim öldürüldü?
Nisa Suresi, 157. ayet:
"'Allah elçisi Meryem Oğlu İsâ Mesîh'i öldürdük.' demeleri yüzünden... Halbuki onu ne öldürdüler ne de çarmıha gerdiler; (başkası ona benzer kılındığı için) şüphe içine düşürüldüler. Onun hakkında ihtilâfa düşenler, bu konuda tam bir kararsızlık içindedirler. Bu hususta zanna uyma dışında hiçbir bilgileri yoktur ve kesin olarak onu öldürmemişlerdir."
Barnaba İncili'ne ve bir kısım hristiyanlara göre ise Hz. İsâ çarmıhta öldürülmemiştir. Birisi ve muhtemelen onu ihbar eden Yahuda, Allah tarafından İsâ'ya benzetilmiş, yahudiler de onu tutup çarmıha gererek öldürmüşlerdir. (Neccâr, Kısasü'l-enbiyâ, s. 403,448 vd.; İbn Âşûr, V, 22)
Bu bilgileri ihtiva eden kaynakların önemlilerinden biri olan Barnaba İncili, Hz. İsâ'nın havarilerinden ve Markos'un amcaoğlu Aziz Barnaba'ya aittir. Bu İncil, konsillerde oluşturulan ve daha çok Pavlus'un etkisinde kalan resmî Hıristiyanlığa aykırı düştüğü için yasaklanmış, uzun müddet bazı yüksek seviyeli din adamlarının elinde gizli kaldıktan sonra 1738'de Viyana Kütüphanesi'ne konmuş ve böylece ortaya çıkmış, birçok dile tercüme edilmiştir.
Kur'ân-ı Kerîm'in açık ve kesin ifadesine göre Hz. İsâ bir peygamberdir (Nisa, 4/171), düşmanları tarafından çarmıha gerilerek öldürülmemiştir. Allah Teâlâ peygamberini onlardan korumuş, aralarından çıkarıp himayesine almış, nezdine yükseltmiştir. Nisa suresi, 157. âyetin, "(Başkası ona benzer kılındığı için) şüphe içine düşürüldüler" şeklinde çevirilen kısmında geçen teşbih kavramının bir mânası "benzetmek, benzer kılmak" bir başka mânası da "şüpheye düşürmek"tir.
Bu mânalardan birincisine göre ihbarcı Hz. İsâ'ya benzetilmiş ve çarmıha gerilerek katledilmiştir. İkincisine göre Hz. İsâ'yı çarmıha gerip öldürmüş değillerdir; bu konuda zaten kendileri de şüphe ve ihtilâf içindedirler. Nisa suresi, 157. âyetin sonundaki "Onu kesin olarak öldürmediler" cümlesini de iki şekilde anlamak mümkündür:
1. "Onu öldürdüklerini iddia edenler bu konuda kesin bilgiye sahip değildirler." bu mâna, teşbihin ikinci mânasını teyit etmektedir,
2. "Onu öldüremedikleri kesindir." Bu mâna da teşbihin, "birini diğerine benzetme" anlamını desteklemektedir.
(bk. Diyanet Tefsiri, Kur’an Yolu, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları: II/136-137)
__________________
Kaybettiklerim arasında en çok kendimi özledim, oysa ne güzel gülerdim..
|