Ritüel Maji
Ritüel Maji
Sık sık kullanılan ritüel maji teriminde, Türkçe'de bulanmayan "ritüel" kelimesi ayin, seremoni, tören ile özdeşleştirilmiştir. Özellikle modern Batı majinin "pınarı" olarak görülen Golden Dawn sisteminin açığa çıkması ile ritüel maji konusu daha çok gündeme gelmiştir. Ritüel'in anlamını kavramak ilk bakışta zor gelebilir.
John Michael Greer ritüeli şöyle tanımlıyor. "..her ne kadar majide ritüel'den fazla şeyler varsa, ritüel sanatı dünya geleneklerinde majikal tekniklerinin özünü oluşturur. Ritüeli sembolik hareket olarak tanımlayabiliriz. Bir sembol (bu kelime felsefeyi içeren sorunların yarısını kapsar, ancak bunlar bekleyebilir) başka bir şey anlamına gelir, bir ilişkiyi tanımlar, anlam ilişkisi, sembol ve tanımladığı şey arasında.... sembol simgelediği şey değildir, ne de kendisidir. Onun başka bir boyutu vardır, anlam boyutu, o da (şimdilik) şuur aleminde varlığını sürdürür. İnsanlar sembol kullanan varlıklardır, dilimiz, sosyal yapımız, dünyayı tanımlamak için kullandığımız imajlar ve fikirler hepsi semboldür... Çoğu zaman günlük yaşamın ritüelleri alışagelmiş yarı şuurlu bir şekilde icra edilir... Ritüeller ve altındaki anlam ilişkileri bilinçli bir şekilde etüt edildiği ve kullanıldığında, geniş bir imkan yelpazesi açılmaktadır. Bu imkanlar arasında maji yöntemleri vardır... Dolayısıyla ritüele hakim olmak belki de insan şuurunun muazzam gizli potansiyellerinden faydalanmanın en önemli yöntemini sunmaktadır."(13)
Ritüellerde kullanılan sembolleri, küçük evren olan insanın (mikrokozmos) büyük evrende simgeledikleri şeylerle irtibat kurmanın bir aracı olarak görebiliriz. Buda bizi Platon'un mana alemindeki idealler veya psikolog Jung'un kitlesel bilinçteki arketiplerin bilinçli bir şekilde kullanma yöntemine getirir.
Diğer bir psikolojik tanımda ritüellerde kullanılan sembol ve araçlar bilinçaltı ile ilintilidir. Bu konuda W.E. Butler şöyle yazmıştır: "Majikal sistemde duyulardan zihne inen imajlar bilince yöneltilen "telkin" olarak kullanılır. Bu da ritüelin yarattığı duyarlı halden dolayı yoğunlaştığı çizgi üzerinde etkisini sürdürür... İkinci olarak, ya ritüelin performansı ile, ya da diğer bir oto-hipnoz tekniği ile, bilinçaltı seviyelerin bilince intikal etmeleri için bilinç seviyesi düşürülüp istenilen düşünceye maruz kalmalıdır. dolayısıyla majinin bütün "alet ve destek unsurları" - kılıç, asa, pentagram, kase, daireler, üçgenler, siciller, ışıklar, kıyafetler, tütsü, monoton ses tonlar ve çağrıda (envokasyon) kullanılan "barbar isimler" - hepsi bilinçaltı üzerinde topluca bir etkiyle çalışmaktadırlar. Böyle bir toplu telkin zihinde bir vites değişikliği yaratır ve böylece "irade doğrultusunda şuur değişikliği yaratmanın sanatı"(14) olarak verdiğimiz maji tanımına uymaktadır.
David Conway tarafından yapılan diğer bir tanım da şöyledir: "Maji de ritüelin en gözde faydası majisyenin duyularına direkt hitap eden bütün cisimlerin seremoninin arkasındaki fikirle sembolik bağları oluşudur. Bu sembolizm her zaman aşikar değildir, ancak emin olabilirsiniz ki, yüzlerce, hatta binlerce yıldır gelişerek, kitlesel bilinçaltıyla bağları olan zihnin derin seviyeleri tarafında gayet iyi bilinmektedir. Majide kullanılan bütün sembollerin güçlü astral eşleri olduğunu biliyoruz, bunlarda temsil ettikleri güçlerin görülür halleridir. Form, ses, renk, hareket, her şey majinin hizmetine tanzim edilmiştir. Ayrıca koku duyusu ile bilinç-altının istenilen tarafına hitap ede bilen buhur için de aynı şey geçerlidir. Kısacası, ritüele dahil edilen her şey majisyenin zihni üzerindeki etkisi düşünerek dikkatli bir şekilde seçilir."(15)
Aslında hiç bir majisyen veya okültist majiyi ve çalışma mekanizmasını tam aynı şekilde açıklamaz. Yine de bu üç açıklamada bir çok benzer nokta yakalamak mümkündür. "Goetia varlıkları insan beyninin bölümleridir."
|