Berkana : Huş ağacı
Fonetik eşdeğer: B
Kehanet anlamı: Döl bereketi, sağlık, yeni bir başlangıç, gelişme, temizleme, bolluk, kavram.
Majikal kullanım alanları: Bulaşmaya karşı sağlık, düşüncenin ortaya çıkması, taze bir başlangıç için.
Mitolojik bağlantılar: Frigg, Idunna.
Analiz: Huş Ağacı bereket ve verimlilik simgesidir. Antik Avrupa´nın her yerinde büyü ile bütüneştirilmiştir. Süpürgeye binen cadılar süpürgelerini huş ağacından yaparlar, bereket ayinleride dansçılar huş dallarına binerek dans ederler ve hasatın üzerinden atlarlar. Eğer Teiwaz geleneksel erkeksi gizemse, Berkana doğal olarak feminendir. Annelik yolunu, şifayı, şefkati, ölümden sonraki yeni yaşamı. Eskiden kış bittiğinde bahar doğarken huş ağacı yaprakları pencerelere konulurdu. Tyr´ın kırık kalbi ölümle buluşulduğunda yani kurban verildiğinde kazanılan bilgidir, Berkana´nın kırık kalbi ise regldir ve çocuğun doğumunun sıkıntısını simgeler. Huş zenginliktir, gerekeni sağlar, şifa ile besler ve hoşnutsuzluğu temizler.
Ehwaz : At
Fonetik eşdeğer: E
Kehanet anlamı: Taşıma, hareket, destek, enerji. güç, iletişim, olacaklar, dikkatsizlik.
Majikal kullanım alanları: Güç bulmak, ilişki desteği bulmak, taşımacılık ve bir büyüyü yollamak için.
Mitolojik bağlantılar: Sleipnir ve Freya´s tüylü pelerini.
Analiz: At güç simgesidir, her çağda ve her yerde. Güçlü, hızlı ve asildir. İnsanla ilişkisi iyi ve derindir. Bize gücümüzün ötesine ulaşmak için gereken görevleri gösterir, aynı zamanda da hedefimizin ötesine gitmemezi sağlar. Kısrak sembolü verimililiği, aygır ise erkekliği ve ham enerjiyi tanımlar, at gücü yitirmemektir. Güneş gibi Ehwaz da, enerjiyi ve hareketi simgeler. Enerjinin kaynağına saygı duyulmalıdır. Bu bireysel olmayan bir enerjidir, canlıdır, ihtiyaçlara ve arzulara göre nefes alır ama bir köle gibi kullanılamaz. Bu güç, Algiz´deki tanrı tarafından verilmiştir ve Rune bize yemini anımsatır ama bu anımsatma yardımcıdır, sert bir uyarı değildir. İki ağızlı kılıç gibi at da güçlü bir araçtır ama zarar göörmemek için dikkatle kontrol edilmelidir. Dikkatsizlik yapılırsa baştan çıkarıcıdır ve karşılaşılan risk gücün ebediyen kaybıdır. Bu denge ancak saf büyü gücünün elde edilmesiyle çok daha iyi elde edilir.
Mannaz : İnsan, insanoğlu.
Fonetik eşdeğer: M
Kehanet anlamı: Belirleyici, ego, aile, toplum, ilişki, sosyal endişeler.
Majikal kullanım alanları: Özel bir grubun veya örgütün ortaya çıkarılması ve sosyal ilişkilerin geliştirilmesi için.
Mitolojik bağlantılar: Ask ve Embla, Midgard
Analiz: Mannaz tüm insanlığı simgeler aynı zamanda da Midgard alanına giriştir. Pratik anlamda, bireysel ilişkilerimizi belirler, ailemizle ve dostlarımızla doğrudan ilişkilerimiz, çevremizdeki toplum Mannaz için geçerlidir. Öte yandan, tanrı Ymir´i ve doğayı simgeler. Ehwaz´ın ham enerjisinin kontrolu yetemiz, toplumsal vicdanımızla birleşir, sonuçta bize kalan dünyasal ve büyüsel alanlardaki eyleemlerimizin tesirleridir. Rune´un kendisi Gyfu´ya benzer, erkeksi ve feminen elementlerle buluşur ama daha komplekstir. İnsan ilişkileri ağına girdiğimizde, merkezin kendisiyle beraber, kaderin ağı gerekenleri belirler. Ama ağ daha az veya daha çok ortaya çıktığında hayatiyet de etkilenir. Şimdi veya geçmişte, erkek veya kadın, ego veya diğerleri yani tüm zıtlıklar burada buluşurlar ve bütünleşirler. Mannaz evimizdir, tüm yaşamlarımız için konuşur ve bize verilen ödüllere dokunduğumuzda Rune boyunca ilerleriz.
--------------------
İkinci Aett devam
İsa : Buz
Fonetik eşdeğer: İ
Kehanet anlamı: Eylemsizlik, engelleme, durgunluk, potensiyel, sabır, yansıtma, geri çekilme, dinlenme.
Majikal kullanım alanları: Bir olayı durdurmak, ilkel bir oluşumu ortaya çıkarmak için.
Mitolojik bağlantılar: Audumla, Nifelheim.
Analiz: Modern sembolizmada ateş genelde maskülin yani erkeksi, buz veya toprak ise feminen yani kadınsıdır. İkisinin bileşimini Kuzey inançlarına göre bilinmeyen, öngörülemeyen hava koşulları sağlar. O yörelerde doğal olarak buz yaşamın temel gücüdür. Ürünler ve gemilerin yolculukları bu koşullara göre yön alır ve gelişirler. Ama aynı zamanda buz Yaradılış´ı simgeler yani yaşam sonuçta bahara erişecektir. Kuzey Düşüncesi gereksinimin tanımını ve yanısıra da yıkıcı elementlerin düzen gereği yeni bir yaşamı yaratmak için varolduklarını anlatır. Ateş sıcak ve zevk vericidir fakat kışın soğuğu ile dengelenmelidir aynen doğumun ve ölümün dengelenmesi gereğinde olduğu gibi. Hatta küçük ölüm olan uyku hayatiyeti tanımlayarak, bize mental ve fiziksel mutluluğu verir. İsa tüm bu düşünceleri çevreler ama temelde eylemden önce gerekli olan bir huzur dönemini vurgulayarak, yaşamda varolan maddeyi şekillendirir. Madde ise hareketsizdir aynen yıldızları vareden malzeme gibidir ama enerjiyle birleşince canlanır. Hareketsiz form karşı enerji sayesinde karşı konulmaz bir güçle harekete geçer. Bir başka anlamda kuzey Düşüncesi Einstein´ı öngörür ve evrenin varoluşunun bir başka versiyonunu gösterir. Evrende varolan herşeyin ateş ve buz (enerji ve madde) olarak tanımlanması gerektiği ve aradaki ilişki sonucunda yaşam prosesinin anlaşılabileceği öğretilir.
Jera : Yıl, hasat.
Fonetik eşdeğer: Y veya J
Kehanet anlamı: Değişim, dönem değişimi, ödül, eylem, yapımcılık, kaçınılmaz gelişme.
Majikal kullanım alanları: Şans getirmek, verimlilik ve büyüme için...
Mitolojik bağlantılar: Sif, Thor, Freyr ve Granni.
Analiz: Günümüzde Şubat gezegenin ısınmaya başladığı dönemdir. Çok zor da olsa toplumun yılın dönemleri arasındaki ilişkileri anlamaları gerekir ama dönemsel değişim kuzey ikliminde farklıdır. Mevsimler değişirlerken insanları sadece hava koşulları etkilemez, güncel yaşam için belirli dietler gereklidir. Antik toplumlarda olduğu gibi. Sabitlerin ya da kuralların değişimleri algılanmalı ve karşı konulmamalıdır yani doğaya uyum sağlanmalıdır. Bir çiftçi ekini için ya da hava koşullarını anlamak için takvime bakmak zorunda değildir. O, karın ne zaman yağacağını bilir. Mevsimlerin değişimi aynı zamanda da kanın ve kemiklerin de değişimidir. Varolmak değişime uyum sağlamakla mümkün olur. Jera kışı baharın izleyeceğini söyler. Hareketsiz buzlar kırılırlar ve dönüşürler ve herşey olması gerektiği gibi olur. Gerçekte, bizler de kırılır, dönüşür bütünüyle negatif Rune´ların dışına çıkarız ve Aett başlar. Bu bir kaçışın başlangıcı değildir ya da yoldan çıkmak veya kaderin haksızlığı sayılmaz. Ama deneyler sonucunda kaçınılmaz erimeyi bekler ve dönüşmek için eririz. Jera şarapla bütünleşir yani üzümün şaraba dönüşmesini algılamak ve beklemek gibidir, ürün yaşamın getirdiği zıtlıkların bütünüdür. Fırtınalar gelir ve giderler ama yaşamda güneş daima vardır ve yaşamak genelde çok güzeldir, öyleyse bundan olabildiğince zevk almamız gerekir.
Eihwaz : Porsuk
Fonetik eşdeğer: Eİ
Kehanet anlamı: Dönüşüm, başlatmak, korkuları karşılaştırmak, dönüm noktası, ölüm, değişim.
Majikal kullanım alanları: Büyük bir değişimi sağlamak, geçişi kolaylaştırmak.
Mitolojik bağlantılar: Hel, Yggdrasil.
Analiz: Porsuk ağacı bilinmeyen bir çağdan beri Kuzey ve Batı Avrupa´da Rune´lar, büyü ve ölüm ile bütünleştirilir, nedenleri çeşitlidir ama temelde porsuk yaprakların soğuk ve öldürücü kış aylarında bile yeşil kalmasıdır. Ağacın kırmızı taneleri ise yaşamsal sıvı kanı simgelerler. Porsuk Ağacı uzun yaşamı hatta ölümsüzlüğü de simgeler. Antik Keltler´den günümüzdeki Hıristiyan geleneklerine porsuk saygı görür. Eihwaz, Fu dizisindeki 13. taştır ve alfabenin ortasını belirler (aynen Tarot destesinde 13. kartın ölüm olması örneğinde oldruğu gibi), Bu Rune, Runik Yolculuk´un dönüm noktasıdır ve dönüşümün başlangıç oluşumudur. Yoldaki tüm ayinlerde zaman zaman çocukluktan yetişkinliğe geçişi veya ölüme geçişi simgeler. Aslında temel düşünce egonun ölümü ve yeni kişiliğin doğumudur. Eihwaz, Hel´e giriş gerçeğinin kapısıdır, topladığımız bilgi ve kabullerle ölümlülüğü algılarız, gizemi anladığımız gibi ölümü de anlar ve kabul ederiz. Bu oluşum, gerçekten ürkütücüdür ama birşey bizi alır götürür, eğer derinlerdeki korkularımızı, bu tarz bir bilgelikle karşılaştırabilirsek başarılı oluruz, fakat böyle düşünmeyebiliriz ama deneyim kazanırız. Eihwaz, bilgeliğin kapısıdir, yaşam olan Jera ile yenden doğuş olan Per arasında yer alır.
Perth : Zar bardağı veya rahim
Fonetik eşdeğer: P
Kehanet anlamı: Yeniden doğuş, gizem, büyü, kehanet, verimlilik, seksüellik, yeni başlangıç, öngörü.
Majikal kullanım alanları: Döllenme, kolay doğum, kehanet ve büyü gücü kazanma, ruhsal yetileri güçlendirme.
Mitolojik bağlantılar: Freya, Angrbode.
Analiz: Per veya Perth´in genel yorumu Runik bilgeler tarafından daima tartışılmıştır. Sorun, baştaki "P" harfinin antik German dillerinde olmamasıdır, inancı göre bu sözcük bir başka dilden gelmiştir. Antik İngiliz rune şiirlerinde, bu olay bir çeşit oyun gibidir, satranç ve zar oyununda olduğu gibi. Anlamı kısmen Rune şeklinin belirginleşmesi ile ilgilidir ama bazı ipuçları Rune´ların içine konulduğu kap veya kesenin kasdedildiğini gösterirler. Karşıt yorum Slavik´tir, "Pizda" yani "Vulva-rahim" olduğu şeklindedir. Bu anlam, Rune´in ilerletilmesi veya ölümden sonra yeni bir yaşamın oluşmasını da içerir. Tanrıçanın rahmi, gizemli elementleri saklar aynen zar kutusunun içinde zarları saklaması gibi. Ne çıkacağı belirsizdir. Vulva, temelde güç, feminenlik ve Uruz´a seksüel partnerlik eder, bir anlamda da Fu ve Ark´tan kaçınır. Per´in literal anlamı, temel sembolizmada, ölümün ardındaki üstü örtülü gizemi saklamasıdır ve kaderle yakın ilişkilidir, yolculuğumuz sırasında seçimimize bakmayarak, doğum anında belirlenmiş sonuca doğru gider. Doğum bir neden ve etkinin sonucudur, eylem ve tepki ise bizim körce izlediğimiz yollardır veya Rune aracılığı ile ilahi düzeye ulaşmaya çalışırız ama sonuçta kaçınılmaz düzen bize öğreneceğimiz dersleri daha iyi anlamamızı sağlar. Per, oluşumun başlangıcıdır veya başarmak için gerekli araç olarak düşünülmelidir.
Algiz : Koruma
Fonetik eşdeğer: X, Z
Kehanet anlamı: Korumak, asiste etmek, savunmak, uyarı, destek, kılavuz, ahlaki ikilem.
Majikal kullanım alanları: Korunmak ve avlanmak için.
Mitolojik bağlantılar: Heimdall, Gjallerhorn.
Analiz: Heimdall Kuzey Mitolojisi´nin gizemli ve ilginç karakteridir ve onunla birleştiğinde Rune Algiz onun karakterini benimseyerek, koruyucu ve gözetici olur. O kapıdaki gözetmendir, dünyalar arasındaki sınırları korur, tüm dikkatiyle girenleri ve çıkanları kontrol eder. Boynuzu ile ünlüdür fakat kılıcı da iyi bilinir. Bir anlamda Heimdall, "ram" yani koçtur. Kılıcı ve boynuzu gücü simgeler, gücünden emindir, saldırır veya savunur. Yolculuk sırasında doğduğumuzda ve öldüğümüzde yani dünyamıza gelir veya giderken muhakkak Bekçi ile yüzyüze geliriz. Bizi bilge bir güç kullanarak, yeni bir güçle şarj eder ve hedefe gönderir. Birey, kendi gelişimiyle sürekli ilgilenmez, konsantrasyonunu yitirir ama aslında eylemlerini başkalarına dikkat ederek de düzenleyebilir ve de etki ve tepkileri gözlemelidir. Bu önemli bir noktadır, birey sonuçta uyum sağlayacağı sistemi seçecektir yani ya etik sisteme uyum sağlayacak ya da başkalarının etkilerine önem vermeyecektir, seçimi kendi sonunu hazırlamak yolunda olacaktır. Kılıç bireyin ellerindedir ama savunmak veya saldırmak kendi tercihi ve seçimi olacaktır.
__________________
Kaybettiklerim arasında en çok kendimi özledim, oysa ne güzel gülerdim..
|