Cenâb-ı Hakka nâzır ve Ona vasıl olan yollar, kapılar, âlemin tabakaları, sahifeleri, mürekkebatı nisbetinde bir yekûn teşkil etmektedir.
"CENÂB-I HAKKA vâsıl olacak tarikler pek çoktur. Bütün hak tarikler Kur’ân’dan alınmıştır. Fakat tarikatlerin bazısı, bazısından daha kısa, daha selâmetli, daha umumiyetli oluyor. O tarikler içinde, kàsır fehmimle Kur’ân’dan istifade ettiğim 'acz ve fakr ve şefkat ve tefekkür' tarikidir."(1)
Yani Ehl-i sünnet dairesinde bulunan bütün meslek ve meşreplerin kaynağı ve menşei Kur’an ve sünnettir. Bu yüzden hepsi de hak ve güzeldir. Kimse kalkıp, şu meslek hak ve güzeldir, ama diğerleri çirkin ve batıldır diyemez. Nur mesleğinin haricinde Nakşilik, Kadrilik, Şazelilik, Mevlevilik, Halidiye,.. gibi daha yüzlerce hak tarik ve meslekler vardır ki, hepsinin menşe ve medarı Kur’an ve sünnettir.
Bu tarikatların tefekkür ve nefsi ıslah metotları hep farklı farklıdır. Amaç aynı, lakin amaca giden metot ve tarzlar başka başkadır. Mesela Nakşilik on adımda neticeye giderken, Kadrilik yedi adımda, yani merhalede neticeye gidiyor. Nur mesleği ise dört adım üzere gidiyor vs. Hepsinin hakka ve neticeye ulaşma vesileleri farklıdır.
Dolayısı ile evrat ve virdler de ona göre başka başkadır. Nur mesleğinde gidenlerin virdleri zamanın ilcaatının bir gereği olarak vacip ve sünnet olan şeylerdir. Namaza, tesbihata, Cevşen'e bu kabilden virdler nazarı ile bakabiliriz.
(1) bk. Mektubat, Yirmi Dokuzuncu Mektup, Zeyl.
Ellaha ulaştıran tüm yollar Kuran'dan alınmıştır.
Ellaha ulaşmak için evvela kalp ve ruhun derecei hayatına çıkmak gerek. Bu da marifetulah sırlarını ifade ve ihtiva eden La ilahe illallah kelimei kydsiyesiyle ruhu söylettirmek kalbi isttirmekle olur. ve kalbin ikazi ruha ihsas verilmesi vicdan tahrik edilmesi ile mümkündür. tahrik yandirma manasindadir. manevi yollar kalpten sonra ruh ve Ruhban sonra da makamı sol memenin iki palmak üstü olup beyaz nurlarla kendini gösteren devamli onu düşünüp zikreden ve vartasi gazao ilan latifenin işlemesi sonucu açılan yollarda seyir ile mümkündür. belli başlı 3 yol vardır.Ellaha ulaştıran yollara velayet yolları da deriz ve küçük orta ve büyük olanı vardır. Orta yani velayeti vusta tarikatlar ile alınan yol. kübra doğrudan Kuran'dan alınan hepsinden üstün bir yoldur. Burada aşk yerine az muhabbet yerine şefkat kişileri tanımak ve tabi olmak yoktur. zikir olsa da hakim olan tefekkürdür. Eğer bu yolu sorarsanız bilahare uzun izah ister .
|