Bela bulabilmek için yardım isteyen divanedir. Divaneler le konuşmak dahi bir nevi divanelik olmasindan size hiçbi söz yok. Bu sufli istek ve Konuya yazma sebebim bunu marifet sanacak cahilkere ikazdir. Sufli cinler çağırmak beladur. Gelir gitmez. Önce kebair irtikab ettirir sonra küfre sokar. Temiz hadimlerse istenilmez peşine dusilmez zira manevi yollarda ki en keskin kuvvet olan ihlasu kırar. Bu yolla gelen dahi devamli ağır gerekleri yerine getiremezsin. Her iki yolda da bu şeytani ve idlal edici gayri meşru bir heves ola.istemeden verilenin muahexesi yoktur külli inamdur. Isteyerek buldugun ya beladur ya zahmet. Bu da serir olmayanlar için. Söz konuyu açana değil. O muhatap dahi değildir. Tuzağa dusmesi n nadanlar diye.
Cenâb-ı Hak, mânen şu âyetin lisan-ı remziyle der ki: 'Ey insan! Bana itaat eden bir abdime cin ve şeytanları ve şerirlerini itaat ettiriyorum. Sen de Benim emrime musahhar olsan, çok mevcudat, hattâ cin ve şeytan dahi sana musahhar olabilirler.'"
"İşte, beşerin, san'at ve fennin imtizacından süzülen, maddî ve mânevî fevkalâde hassasiyetinden tezahür eden ispritizma gibi celb-i ervah ve cinlerle muhabereyi, şu âyet en nihayet hududunu çiziyor ve en faydalı suretlerini tayin ediyor ve ona yolu dahi açıyor. Fakat şimdiki gibi, bazan kendine emvat namını veren cinlere ve şeytanlara ve ervâh-ı habiseye musahhar ve maskara olup oyuncak olmak değil, belki tılsımât-ı Kur'âniye ile onları teshir etmektir, şerlerinden kurtulmaktır."(
|