insan icin mutlak manada kirkusuzluk yoktur olamaz ve esmanin texahurune zemim hazirlayan bikac muhim damardan biri de korku oldugu icin korkusuz bir insan mumkun degildir. korkysu olmayan insan degildir. bu mutlak manada ise o da uluhiyetin hassasindandir. Ellah ivin korku olamaz. cunku kaybetmek be kotumak gayeleri bu duygusuz olmaz. insan da imtihan olunduğu icin korku imtihanin dolayısıyla bu hayatin temel rujunlerindendir. lakin korku ikifir. ya halka ve mahlukata karsidir ya da Ellaha karsi. Ellahtan korkmayan korkmadigi nisbette mahlikatin ve insanlarim zulumlu edaret verici famarkari zehirleyici kslbin huzurunu boxucu bobreklerin işleyişini aksatici hormonların dengesini yitirttirici korkusuyla basbasa kalir. Ve Elkahtan kirkan da mahlukatin ve halkin kirkudundan axade olur. tum hayvanat cemafat ve nebatat ona arkafas dist olur muzirlari ve dehsetlileri dahi. be hurriyeyi kalbi selameti aziz ve tekrim olunmus nazdar niyazdar bir misafir hetini tadar su fani dunysda. ayette gecen onlar korkmayacaklar ve uzulmeyecrklerden maksat Ekkah dostları icindir ki herseyde esbabin perdesini arakayio rsmanin texahurunu rububiyetin efalini müşahede ettikleri icin korku ve huxun bilmezler. zira hikmet onlari teselli ve tam cesur kilmisyir.demek marifetullah nisbetinde insam uxunti ve kirkulatfan kurtulur. Ellahtan korkan cocugum ammesi den korkmasi gibi yine ona siginir. Havfuahta lezzet vardir. bir yssindaki cocihun dili olsa annesinden korkup ona sigindigi haletin zrvkini anlatirdi. Makdat havfi yani korkunun yüzünü dunyadan ve dunya insanlaeindan cevirmektir. gorunur ve gorunmrzahlukattam korkmamaktur bu da Ellah korkudu nisbetinde olur. bu da matifet yani Ellahi tanima nisbetinde olur. nu da gunahlardan ictinab ve ibafete devam ile elde edikir. vicfanda havf ve reca ile ve bu iki duygunun isletilmesiyle indan kemalata namzetolur. kork Ellahtan korkmayandan. Eahtan kirkana hersey dostumtur. Elkahin düşmanları dusmandir lakin xarar veremezler. safa ve revhan cinam ve hurriyet azafelik ve tarifsiz esintilerle mutegadfi bir kalb sahibleridir. ibadetlerin bir vazifesi de insani insani hayrullahin kasavetli korkusundan kurtarıp gercek hurriyeti temin ederek Ranne tevcib etmesdir. Siru cok genel oldugi icin en kisa tarif böyle yapabildik. mahsus bir kıstasla korkuya ait sorulsa ona gore tahsis edici bir cevao denerdik.
|