Kadere iman
Kadere inanmak iman esaslarındandır. Hayrın faydasının, şer. rin zararının Allahtan olduğuna inanmak da kadere imana dahil- dir. Acının acılığı, tatlının tatlılığı, hayrın faydası, şerrin zararı hep Allah'tandır. Kader değişmez. Allah'ın kaza ve kaderine rıza gös- termek gerekir. Kader, fayda, zarar. güzellik, çirkinlik ve bunları kaplayan zaman ve mekanla bunlar üzerine terettüp eden sevap ve azab cinsinden yaratıkların hepsini bulunduğu durumda tayin et mektir. Imam Azam, Hz. Peygamber'e uyarak Kelime-i şehadetin şamil bulunduğu icmali, imanı anlatmamış olsa gerektir. Peygam ber'e Cebrail aleyhisselam, imandan sorunca bu kadar (yani altı iman esası) ile cevap vermişti. Imam Azam da Hz. Peygamber'e uya rak aynı esasları kabul etmiştir. Ancak Imam Azam yukarıdaki me tinde ahiret gününe iman sözü yerine öldükten sonra dirilmek ifadesini kullanmıştır. Bu ifade ile kabirdeki hayatı da içine almış tır. Sonra ben başka bir nüshada «Åhiret günu ifadesi ile «öldük- ten sonra dirilmek ifadesini birleştirdiğini gördüm. Imam Azam'ın bu iki ifadeyi birleştirmesi ile, öldükten sonra dirilmekten, kabirde dirilmek mânası kasd edildiği, yahut Ahiret günü” ile Kıyamete ait bütün halleri, ölümden sonraki sevap ve azap hallerini kasdettiği ortaya çıkmıştır. Sonra Imam Azam ahirete ait hallerden haşir-neşir için dirilme yi tahsis etmiştir. Çünkü bu bahis, kafirlerin ilk münakaşaya girdikleri konudur, ve tafsill imanın esaslarını ihtiva etmektedir. Bu şe kilde Imam Azam kitabının başında, sonradan tafsilatlı olarak açık layacağı hususları kısaca sana tenbih etmeyi istemiştir.
Öldükten Sonra Hesap Günü .
Hesab, amellerin tartılması, Cennet ve cehennemin varlığı hak. tır. Kıyametin, duraklarından olan Sırat, havuz ve diğerlerinin varlığıda haktır.
|